Mitikusok nyomában – I. rész

A Mitikus gyakoriságú lapoknak különleges helye van a legtöbb ember szívében. Amikor vásárolunk, vagy nyerünk egy (kettő-három-százötven) csomag kártyát, legtöbben szorítunk, hogy mitikus lap legyen benne. Ezek a legmagasabb ritkaságú kategóriába eső kártyák, és általában ennek megfelelően ezek a legerősebb játékerővel bírók. Először a már lerotált Idők tengere kiegészítőben jelent meg ez a gyakorisági kategória, azóta a készleteket leszámítva minden új termékben megtalálható. Értékük igen borsos tud lenni, hiszen egy ilyen kártyát kibontani hajdanán 1 a 8-hoz eséllyel lehetett, az Erioni éjszakák óta ez szerencsére 1 a 6-hoz lett mérsékelve, sőt, komplett diplay vásárlása esetén 1 az 5-höz.

A cikksorozat célja a Korfordulón szereplő mitikus sorok áttekintése, valamint értékelése, hogy miként lettek meghatározó témák főszereplői, univerzális spoilerek, vagy éppen ellenkezőleg, reményteli képességek mellett hogyan mondtak csődöt. Kiemelkedő apropója nincs ennek a cikksorozatnak, azonban azt figyeltem meg, hogy rengeteg új, kezdő játékos van, akik nem ismerik ezeket a lapokat, a rutinos rókáknak pedig egyfajta nosztalgiaként szolgálhat, esetleg le lehet porolni régi ötleteket, kombinálni a hamarosan induló új kiegészítő kampányában bemutatott lapokkal. 

 

Ősök ébredése

Az első, még játszható kiegészítő Korfordulón az Ősök ébredése. Ezek a lapok Májusban, az új kiegészítő megjelenésével lekerülnek az asztalról, így inkább csak amolyan tisztelgés, megemlékezés a búcsúzó lapokról.

A kiegészítő megjelenésének korszakáról elmondható, hogy egy nagyon agresszív környezet volt, uralkodott az Átkozott szett (Fakó krysallusFakó krysallus, Hamis proféta jogaraHamis proféta jogara, Leszakadt ég zászlajaLeszakadt ég zászlaja), és valamilyen átütő erőre volt szükség az egyensúly átbillentésére. Mi más szólhatna nagyot, mint a másodkori sárkányok és aquirok csatája? Ehhez mérten bevezetésre került az ŐSERŐ kulcsszó, mely ingyenessé tesz aquirok/sárkányok számára lapokat – akadályok, küldetések, eseménylapok. 

OquicorrOquicorr

Az íven az első kalandozó rögtön a sárkányok hőse, rettenetesen erős képességekkel. MP/Alapszint aránya kiváló, +1 MP-t termel körönként, ami további erőforrásokat biztosít, van beépített, minden ütést fogó páncélja. Talán mégis a legerősebb, hogy minden sárkányt, legyen az bestia, vagy kalandozó, 2 MP-vel olcsósít. Voluptas nefariaVoluptas nefaria 0 MP-ért, CsontsárkányCsontsárkány, Hegyi sárkányHegyi sárkány 2 MP-vel olcsóbban. Ha ez nem elég, ezen a soron még megjelent mellé számos egyéb kellék, ami tovább erősítette. Hosszú éveken át meghatározó szereplője volt a metának, mindenféle változatában – küldetés, lapdobatás. 

OpálhajósOpálhajós

Természetesen Oquicorrnak kellett egy barát is, akivel harcolhattak, hogy ne legyen egyoldalú a dolog, ő pedig az Opálhajós volt. Ha Oquicorr tápos volt, akkor a Hajós megatáp. Neki is van egy nem elhanyagolható képessége, miszerint mindenből kevesebbet sebződik, cserébe ő mindennel egyet többet sebez. De persze neki sem ez a legerősebb képessége. 2 MP-ért harc manővert kezdeményezhet. Ha nyer, irányítója megnyeri a játékot. Csak így. Olyannyira meghatározó volt, hogy megjelenése évében az évzáró győztes dekkje volt a téma. Más formában is felbukkant már, sokszor egy teljesen más koncepcióban, csupán győzelmi kondícióként (kyrek, DaikDaik, MeiMei). 

Szóval szólók pricomturjaSzóval szólók pricomturja

Az előző két monstrum mellé a harmadik szereplő a pricomtur…lett volna, de sosem lett az. Képessége magáért beszél, bármelyik törzsszövetséggel rendelkező kalandozót mellé téve teljesül is az. FlottagrófFlottagróf -fal 6 MP erőforrás fázisban, SzakértőSzakértő -vel védelem, ráadásul összes faja miatt a mára már kikopott csatlósok közül is rengeteggel együtt tudott működni (Bar horab szeferjeBar horab szeferje + Tha’Ushur őrzőjeTha’Ushur őrzője a példa kedvéért, a teljesség igénye nélkül).
Nem volt nevesített, nem volt kereshető, és valamiért sosem működött igazán. Megjelenése évében volt, hogy 8000 Ft, vagy több volt az értéke, majd szép lassan elapadt, miután bizonyossá vált, hogy nem működik.

NagatorNagator

Oquicorr és egyéb őserős kalandozók első kelléke. Ingyen kirakták, majd a cserepakliból hozta a küldetéseket. Ahelyett hogy tele lett volna a dekk pakolva küldetésekkel, a Nagatorok ezt megoldották a cserepakliból. A prominens téma részeként ez is egy drága lap volt Oquicorrék dominanciája idején.

Termékenység bálványaTermékenység bálványa

A következő szövetséges, ami hatalmas játékerővel bírt. Viszonylag egyszerű kihozási feltétele az alapszint jelzővel operáló témák kötelező elemévé tette. Harc manőver lehet vele a DP-ket gyártani, ahol az akadálylapokkal nem kell számolni, majd ha megvan a vágyott 6 SZP, “ki lehetett sütni”, és ebből kalandozókat, felszereléseket, eseménylapokat kijátszani. Az anúrok és az elfek előszeretettel használták.

Csata az égig érő hegyekértCsata az égig érő hegyekért

A szett idején az volt a divat, hogy aprópénzért jönnek kiskalandozók, és az első körben mennek négyszer ötször ostromolni. Egy küldetésekkel operáló pakli halálra volt ítélve. Legalábbis addig, amíg meg nem jelent a csata. Az őserős kollégák ingyen oldották, cserébe 5 DP járt érte, plusz egy toronyszint ellopása. Méltó lap volt ehhez a kiegészítőhöz játékerejével. Később, mikor a sárkányok elfáradtak, LyennaraLyennara ugrott be csatázni, de erről majd az ő szekciójában.

Mágiagóc kiaknázásaMágiagóc kiaknázása

A csata után, az őserősök Nagatorral hozott küldetéseinek következő szereplője. A sárkányos témában mindenki egyedül megoldja, ingyen, és annyi MP-t termel, ahány toronyszintet irányít a gazdája. Oquicorr körönkénti 5 MP-je ha nem lenne elég, hozott egy tornyot a csatával, aztán kiküldött még valakit írni további 4-et. Körvonalazódik már sejtésem szerint az Ősök ébredése.

CsápfalCsápfal

Ígéretes paraméterekkel indult, 2 MP-ért szinte fixen 6 seb, és ha semlegesítik, hármat akkor is sebez. Cserébe két helyet foglalt el (akkoriban még meg volt határozva, hogy hova csatolható csapda, és hova bestia – azóta megváltozott a szabály). Valamiért azonban sosem lett népszerű, talán azért mert az egyes témáknak megvoltak a saját akadályaik, a többi meg nem igazán operált velük. Ez a kártya se lett meghatározó, nem sokszor jött szembe.

Hishíquor harcosaHishíquor harcosa

Oquicorr következő háziállata, fixen 5 seb. A sárkány hőssel mindezt 1 MP-ért. Sok magyarázatot nem igényel, nem örült neki senki, akivel szembe jött.

Calowyn ragyogásaCalowyn ragyogása

A nagyot szóló akciólapok sorában az első. Az ősök előtt jellemzően 1-2 MP-ért 2-3-mat sebző akciólapok voltak jellemzők, egy-két kivételtől eltekintve, azonban számos drágább, erős akciólap jelent meg a soron. A Calowyn ragyogása 3-ért 6 sebet produkált, és egy képességet, amivel leidézője sebezhetetlen lett egy körre. Igazi használója sosem volt, a kyrek inkább kis pénz kis foci elven működtek, nagy kyr pedig sosem volt domináns. Ráadásul ott volt az átkozott frontemberi büntető módosító is, ami nehézkessé tette. 

Hódító király jogaraHódító király jogara

Egy spoiler, amivel be lehet idézni a manőverbe további kalandozókat, illetve feláldozásával semlegesíteni is lehet ütéseket. Oquicorrnál került elő, mikor a Fajháború megnyerése küldetésnél bedobálta a Daroveeni köpönyegforgatóDaroveeni köpönyegforgatókat és a Voluptasokat. Később a Sebforrasztó medállal is jótékonyan kooperált a gazdája védelme ügyében. 

Khag haragjaKhag haragja

Ismét egy erős akciólap, khál kalandozók instant tudtak ölni vele. Csakhogy nem voltak khálok. Állítóllag az új kiegészítőben lesznek, de ők már fújhatják. Sosem lett népszerű a kártya.

Nemzetségfő pörölyeNemzetségfő pörölye

A korábbi minta alapján egy erős ütés, amit az orkokhoz terveztek. Az évek során többször is előkerültek ork témák, FalánkFalánk, Pária nemzetségfőPária nemzetségfő, akik előszeretettel használták is. Alapvetően jó kis lap, de erősen egy témába való, így csak adott paklik esetében lehetett vele találkozni. Nem volt ritka, hogy beütöttek vele 7-8 sebet.

OdviharOdvihar

Az őserős témák erős akciólapja, talán mind körül ez a legerősebb. Ma is szembe szokott jönni még. Az OpálhajósOpálhajós fixen 8-at tud vele sebezni. Akkoriban a hatalomszavak semlegesítése nehézkesebb is volt, így mindig lehetett rettegni, ha hatalomszó használó kalandozó jött szembe, hogy elsüt egy Odvihart.

Oroszlán ugrásaOroszlán ugrása

Ez pedig az anúrok téma lapja, ami egy erős B-téma. Nagy előnye, hogy egy 5-öt sebző támadást követően az árával olcsóbban idézhető le egy újabb anúr kalandozó, akik amúgy is kis leidézési költségűek voltak. Erős lap, csak a többi, soron levő akciólaphoz hasonlóan kötött. 

Vadon szólításaVadon szólítása

Nem maradhatott ki az elfek varázslata, amit egyszer sütnek el, de kétszer durran. Szintén B-téma kelléke volt, a Khea’Khintalass tisztogatóKhea’Khintalass tisztogató használta előszeretettel, nem ritkán 8-10 sebeket osztva vele, amire szükség is volt a monstrumok ellen. 

Embernépek hajnalaEmbernépek hajnala

Ha valaki nem szerette a kalandozókat, lehetősége nyílt tokeneket gyártani ezzel a lappal. Három nomád, átkozott szett, bőséges zsákmány, első körben ott volt három közepesen erős kalandozó, akik a horda effektussal rengeteg rohamot tudtak indítani, az eseménylap semlegesítése pedig körülményes volt. Egy időben népszerű volt, mára már kikopott, főleg miután lett megoldás a hadoszloppal az egyszerű semlegesítésére.

Ősi vérŐsi vér

Az őserős témát tette teljessé, mellyel ingyen felállhattak védekezni az átkozott táphegyek. Hiába a hordák, ha a 7. Szintű kalandozók elfordulás után még egyszer be tudtak állni. Hatalmas spoiler volt, értéke a kalandozókéval egy szinten volt. Aki ilyet bontott, az úgy érezhette, hogy megütötte a jackpotot. Nem mellesleg Magyar Máté szerepel az illusztráción, ami tovább növelte a lap értékét!

Ezek voltak hát az Ősök ébredése legjobb lapjai, sokan szerették őket, de talán nem mindenki sajnálja, hogy eltűnnek, teret adva új lapok megjelenésének. A cikksorozat következő része a Menekülés Rualanból kiegészítő lapjait veszi nagyító alá.

Szatay “Troll” Zoltán