Nem a kínairól, hanem mondjuk egy konstans kilences falról.
– Namost, ugye, a fal, hát, az a toronyszint velejárója, mindegyiknek van fala, jó nem annyi de, de… KILENCES FAL, vazzzz!!!!
2 kártyát kell produkálni hozzá a kezdőlapokon kívül a GA formátumon. A kezdőlapok:
Ostromerőd Héroszok csarnoka Legendás taverna Torrof Nelhac, az építőKirályunk 6MP-ért fog jönni, és cserepakliból kikeres azon nyomban egy tornyot, amit kettővel olcsóbban építhet le. Legyen ez egy Gyilokjáró. Lehetne ez Bástya / Titkos terem / Győzelmi oszlop / Nudumal hadállás / Tharr-szentély / Végvár / Tárna, vagy valami ilyesmi. A sorrend véleményem szerinti hasznosságot is kifejez, de ne ezeket, vagy valami ilyesmit keressünk ki, hanem a Gyilokjárót. Ezt ugyanis nem kell leidézni, hogy növelje a legalsó tornyunk egyébként is hívogató falát, pusztán csatolni kell hozzá. A kezdő Héroszok csarnoka termel nekünk 4 MP-t, amit kalandozó leidézésére fordíthatunk. Kap 4 MP-t az ellenfél is, de ő nem tervez vele, nem biztos, hogy van kalandozója, amit lerakhat belőle. Mi ugye ezzel 7 MP-hez jutunk az első két körben, hármat ad a taverna, és négyet ez.
Jó, sikerült, 5 MP-nk és 6-os falunk van. Az ellenfél ezt nem tudja, de sejti. Ha ostrommal tervezett győzni, akkor ő most baltaarccal gondolkodik a B-terven. Királyunk (aki éljen ómen nélkül!) lázas népességpolitikába fog, hogy a Törzsszövetség kulcsszó árnyékában lappangó képessége aktívvá válhasson. Le kell tenni hozzá 2 db nem jelző törpe kalandozót még. Két opció lehetséges. Megnézzük a legolcsóbb törpéket, és a voluptas-krig kombóra gyúrunk. Olyan kicsi esély van erre, hogy van aki már csak ezért is kipróbálja. Én nem mondom, hogy ne tegyük be őket, hanem azt mondom, hogy ez csak a C) tervünk legyen.
Az A) tervünk
a Tarini Feketevértes legyen. Ő további +1 falat biztosít, az ötös falunk így lehet kilenc. Őhozzá első körben nincs MP-nk, de második körben 4+4+4, azaz tizenkettő MP áll rendelkezesünkre 2 törpe lerakása céljából, sikerülnie kell. Ugye azt mondtam fentebb, hogy a kezdőkártyákokon túl 2 lapra van szükségünk, egyikük ugye a már citált fekete vértes, a másik pedig egy bármilyen törpe kaller. Nyilván, mivel a fekete vértest nem tudjuk kikeresni – a rejtett város 2 fázisú keresése (kikeresni őt magát, majd még egy másik kalandozót, ez egyszerűen túl lassú – tehát, ha nem jön fel a célszemély, rakjuk le az első kettőt, aki érkezik. Ezügyben javaslok a pakliba rakni 14-15 db törpe kalandozót. Természetesen tegyünk a pakliba kb. 10 toronyszintet, és Ércek glóriáját, valamint Kadal akaratot. A nem neves törpéket kivételesen végigbogarászom, íme: (daroveeni, voluptas ezek triviálisak, és csak úgy törpék, ahogy Krilehor aun – ő pedig annyiban aun, hogy élőhalottként nem tekinthetjük férfinak.)
- Dóg: Épít egy tornyot. Hatért drága, de ha jó tornyot hoz, akkor nem annyira.
- Gaáb Súrölő (máksúroló, mondtuk régen). Csatlós a lelkem, de olcsó, mégis inkább lecsatolni fogjuk.
- Harmadik csapás mártírja. Ő egy olyan ritka törpe, hogy más paklikba is befér, nemcsak a faji alapon szerveződőekbe. Azért használjuk ki a meglepetés erejét, ne a törzsszöviért rakjuk le, hanem harci helyezetben. Bár az sem utolsó dolog, amikor bekapcsol a törszszövink, emiatt az ellenfél hazapattan a falról, és a meghízott sereg visszaostromol.
- Kadal-pap (ő a pakliból optimalizálja a tornyunkat, 4-ért jön és a héroszok csarnokát / a legendás tavernát fogja kicsicsázni a törp építészet célirányos elvárásainak megfelelően. Abszolút érdemes kitenni. Amiket a gyilokjáró mögött felsoroltam, azok közül mindent hozhat igazából, de bőven vannak még hasznos tornyok.
- Krig: ő legjobb csendestárs, mindenki tudja…
- Lass tárnamester: remekhasú Bombour, minden építési akció után hízik húsz kilót.
- Lélekhívó: mindekit meghízlal, a brutál fal miatt szép türelmesen eteti a családot, sőt a távolabbi rokonokat is, előbb-utóbb mindenkiből Bombour lesz. (Itt nem tudok nem kitérni arra, hogy az élet jellemű törpéket netto elfelejtjük, és rend-halálra állunk át, kiszemelve a
- Pókot. A lélekhívó-pók kombó egy végtelen romlás virága ciklus, körönként 1 mp-ért 2 cselekedetből – igaz, az aktus utóélete nem fog tarolni az instán, én legalábbis nem tenném fel, ahogy egy púpos félaquir kiéli rajtam, amivel Sugro eláraszja a piszkos kis fantáziáját). Szóval a halál jellemű törpék – Pók, Pók mestergyilkos, Sunu mester trió szemben az élet jelleműekkel… Pók mestergyilkos? Egyébként is gyúrúnk a törzsszövetségre, de ez az aberrált, momentumos kivégzőosztag, hmmm…
- Sóg ércszólító: vidám képesség, a keverhető nevű törpékkel még kalandozó lapra szűkítve is vállahatatlan tippeket kényszerít az ellenfélből, de ha akciólapot mondunk… Két szintet blöfföl…
- Sunu mester: a pók mestergyilkos képességével duplán öl egyetlen akciólappal. De ha például hősi ragont lóbál, ott nincs tokenhorda aki beálna elé, mometumos triplekill…
- Tarini fekete vértes: őrá gyúrunk – és akkor itt nézzük végig: Nelhac, ő, ostromerőd, gyilokjáró, +1 törp: kilences fal – népünk nyugodtan alhatik, vagy alvás helyett tehet, amit szeretne. Hogy mit szeret a törpe? Például szereti, ha neki van a környéken a legnagyobb … (naa, te kis pernahajder) … háza, természetesen. El tudja képzelni ezt olyan formán is, hogy másokét a földfelszínnel teszi egyenlővé (mindkét irányból, a “falakat a gödörbe” jelige alapján).
- Tárnamester: ő egy ideális alvállakozó, Nelhac mellett dolgozva minden tornyunk 1 MP-ért jön.
- Tárnaőr: több, mint testőr, az egész lyukat őrzi, a benne levőkkel egyetemben. Fentebb érintettük a lélekhívós hízlaldát, egy jól megtermett tárnaőr úgy őrzi a tárnát, mint dugó a borosüveget… De offenzívben is jól működhet, a nagyot ütő bestiát szépen lekapcsolja egy akicólappal.
- Tooma pörölye: róla kijelenthetjük hogy rendelkezik némi hormonzavarral, duplán hízik, de duplán szedi a fogyókúrát is.
- Törpe építőmester: ő is aranypálmás alvállakozó, tárnamesterrel vállvetve legalizálták a nullás torony fogalmát. Márpedig olyan torony, amit nulláért se tennél le, olyan nagyon kevés van…
- Vanír shúrölő: osztódógép, időnk mint a tenger, a törpék pedig felzárkóznak…
IIyenek a lehetőségeink, vannak közte vállalhatóak és közepesek egyaránt. Kell melléjük a tunning, a kráni légió egy az egyben mindegyiküket veri. Hogy akkor miért nem légióval játszunk? Egyrészt, mert azzal sokan játszanak, hosszú évek óta, rengeteg verzió létezik rá. Másrészt, mert a légió nem tud 2-1-0 MP-ért tornyot építeni, és az 5-7-9-es falon könnyen szétkenődnek. Tehát, ahogy rég tudjuk, a törpök nem rövidtávon hatékonyak, hanem kifárasztásban. Nyílt színi ütközetben elkaphatják őket a felszínlakók, de 3 km mélyen, ahol nincs levegő, van viszont 52 fok és 73 centi belmagasság, már más az odds.
Ilynekor, mikor a defenzívát taglaljuk, szoktak következni az akadálylapokat méltató passzusok. De most ez másként lesz, ma a falat imádjuk:
Északi erőd, Ércek Glóriája, Alidari ágyas, Harckészültség, Concordia(Földúr, Földelementál, Tyrrakh lávaúr, Örvényzár, Pteropta, Beriquel végzete).
Ezeket nem taglalnám, de a pteropta-örvényzár kombó az alsó tornyon elég £$¥£$¥…
A B) tervünk
a Legendás taverna? Vö. Roxox Grombuard, ill. Hétpöröly Glóir. Két elfeledett (nem, nem úgy ELFELEDETT, hanem csak kisbetűvel) törpe, akik mellesleg nem is rosszak annyira.
Nézzük az elsőt: minden körben gyors hatásként kikeres egy tornyot. Blazírt arccal hozhatjuk kettőért, vagy olcsóbban, ami kell. Megszak tornyok, mint az Ifjúság forrása? Nelhac ki fogja bírni. Hasonlóan a Sötét bordély – igaz, hogy nem lennék a képen pózoló hölgy helyében, amikor a törpehad hazaér, és otthontalálják Hófehérkét… ööööö… Tehát lehet, hogy jobb menekülésre ellőni, mindenki jobban jár. Roxox egyébként az “építkezz az alagútjaink alá” lobbicsoport alapítója és mecénása, ha bevisz egy ostromot, leidéz egy Tharr-szentélyt 1 mp-ért. Vagy leidéz egy nullás falú tornyot (több ilyen is létezik) és leconcordiazza? Ez trivia kombó, biztos mind csináltatok már ilyet… És egyébként, ha már ott járt, és talált egy szép tornyot, akkor haza is viszi, nem sír hülyén, mint a rendőr fia a homokozóban a gödre mellett.
Nézzük a másikat: Glóír az egyik, ha nem A legrégebbi neves törpe a játékban, tizedes uram minden kavicsból Vanír őrbálványt rittyent – mondhatnánk modern zsargonnal, de ő semmit sem tudott a vanírokról, (tizedes, tehát majnem rendőr) ő csak le tud tenni X MP-ért 2X lapot, ami mind törpe harcosként funkcionál. De azért potyognak a markából a törp-katonák, mint a kavicsok… Ha tudjuk növelni a token-törpök szintjét, vagy a Kézből asztalra tehető lapok számát, könnyedén sikeresssé tehetjük a manőverünket. Például, ha van egy jó Kürtővárosunk, akkor a tokenek máris 2. szintűek, 3 MP és 4 kártya lerakása után kaptunk 8 szintet, ami 4 ütést képes elnyelni. Vagy, ha van egy Leszakadt ég zászlaja Glóírnál, máris hárommal több katonánk lehet minden harcban. (most azt ne nézzük, hogy a szakadt zászló micsoda gusztustalan, – – CENSORED – – lap volt a maga korában, hogy mennyit égettünk belőle, de Glóír egy ilyenből kis segítséggel 6-6 szintet pattint vele minden harc előtt 1 MP-ért).
Kis segítséggel?
Itt jönnek a Szintlépés, Bőséges zsákmány, Törzsi kötelék lapok, vagy a Falkataktika. Ezek elguríthatják a szintmennyiségünket. Következik a Lelkesítés–Szellemkiáltás páros, és a már említett Hősi ragon, Csoportos támadás duó.
Jó pillanatban elindulva Glóírral kártyánként 4-5 szinteket is az asztalra tehetünk. A legelhalhatatlaníthatatlanabb harcosunk a Bukott Bálvány Bűvölete, ez kezünkbe mindig visszanövő mágikus vanír bálványkavics. A kulcs továbbra is a brutális fal, ami mellett szépen összevárjuk a robbantáshoz szükséges lapokat, addig pedig a részecskefizikát magyarázzuk az ellenfélnek:
– Ha jó fázisban rezonálnak a kis atomjaid, akkor előfordulhat, hogy fázisba kerülsz a falunk részecskéivel, és átesel rajta, csak sokszor kell nekirohanni, előbb-utóbb sikerrel jársz. Közte lesz pár szélvédőre lapulás, meg Ogonomus fala trükk, de erre az áldozatra hajlandóak vagyunk – asszisztálunk a fal tetején és dokumentáljuk az instagrammon.
Amikor Roxox / Glóír / Nelhac vezetésével bevittünk egy ostromot, és esetleg berobbantottuk a Tharr-szentélyt, akkor jöhet az újjáépítés – háromért felhúzzuk a Tharr-szentélyt a gödörből, és ismételünk. Tehát egyetlenegy ostrommal nyerünk. Nem hordázgatunk, nem küldjük a tokeneket kettessével-hármassával, egyszer megyünk, tutira, és köszhelóra, nem végzünk rezonanciafázis kísérleteket…
Vannak még Földrengés, Forgószél lapok, Zogg, amik hasonló céllal működnek, tehát ha ezeket felhúztuk volna, akkor manőver nélkül is sikerülhet. Forgószél? Sikerülhet? A törpék ezt a játékot adrenalinra játsszák… a mi tornyunkért nem annyira kár, szinte magától visszanő, de az ellenfélnek nem lesz több tőle.
Kell még segítség?
Volt szó a Pók – Pók mestergyilkos, Sunu-mester trióról, és a Lélekhívóról. Ezek olyan kombóban adják elő magukat, ami feljogosíthat minket arra, hogy rendes harci helyzeteket vállaljunk. A Pók-Lélekhívó kombó Beriquel végzetével társítva szerintem megoldhatatlan tempóhátrányba löki az ellenfelet. Arról nem beszélve, hogy a mestergyilkos tud zogg rituálézni, ami további opció a felesleges manőverezés elkerülésére.
Ha már a tempónál vagyunk: a Vanír shúrölő, és az Igere-szentély romjainak felkutatása is megér egy misét. Törpünk ugye kör végén reprodukálja magát – sérültbe osztódja a kistesót, akit a küldetés éberbe forgat. A bátyó elmegy pihenőbe, de őt azért tartjuk, hogy újra osztódjon. A beriquellel kombinálva egy óvatlan (jó, nem óvatlan, hanem sunyin előre kitervelt) pillantban nyerhetünk így három kört – az elsőben kisütjük a beriquelt, a 2. körben pihenőbe forognak, és a harmadikban tesszük le a küldit – aminek a végén 8 klón mered az ellenfél tornyára. Fizettünk ezért a 3 kör alatt 3+3+1+2+4 MP-t (beriquel + az első vanír + a másolások költségei), de az ellenfél nem sokat tehetett, a tűzdémonnal birkózott a szentély romjai között. A shúrölők szintjét is ér megtolni, ahogy Glóír kavicsainál említettem. Ahogy többször gépeltem ezt a nevet – párszor hibásan – beintertextualizálódott a fejembe a törpe, aki egy szál kaviccsal legyőzte az óriást (nemhiába volt már szó kavicsról…). Nézzük akkor a face-csoportban oly sikeres totó utolsó utáni kérdéseit:
Ki ölte meg Góliátot? _ _ v i d.
Tehát C) terv, mint Covid…
Szerintem ez a cikk meg még _ _vid.
Márpedig, ha rövid, akkor még folytatom, éspedig küldetésekkel.
– Remek Dani, fentebb elmondtad, hogy egyetlen nyamvadt ostrommal tud a deck győzni, minek akkor a kék borzalom, ahol félcentis férfiháremünket továbbfelezhetik gyújtósnak?
– Elsőként azért, mert ezt a játékot adrenalinra játsszuk. Meg mert rengeteg jó küldit tudnak:
- Beomlott tárnák újravájása: Ez küldi Tharr-szentéllyel epic. De a kínkeservesen levitt ostromerőd újrafelhúzása is megnyökkögteti a játékostársat.
- Rejtett város megalapítása: kikeresi a hiányzókat szakállas férfiháremünkból.
- Ősi kegytárgy felkutatása: Hősi ragon, tomatis üllője, vérkő szilánkja, whatever.
- Átlépés a féregjáraton: ha van kedvenc küldetésem, akkor ez az. De azért minden pakliba mégsem teszem be, ide azért, mert a királyunknak van jelenbe kerülős laphatása, és a többi törpe között is akad néhány, pl. a dóg. Átlépnek a csillagkapun, kikeressük és építjük ingyen. Építsünk Igere-szentélyt, hogy a király mehessen megint.
- Obsorok kizsákmányolásának megfékezése: ha netán az ellenfél aranytermelésre bazírozna…
- Vörös lobogó hatalmának kinyilvánítása: mert ugye Ércek Glóriájával játszunk azért…
- Határerőd megerősítése: a lengedás taverna hármas fallal, (amit a királyunk tovább növel), de nem csökkenthető a későbbiekben.
- Kalandozók segítségül hívása: A fekete vértes nem kereshető. És más törpe sem… Ja, de.
- Zászlóháború vérzivatara: mert a játékot adrenalinra játsszuk!
- Szövetségek újrakovácsolása: Miket nem tudnak kovácsolni ezek a törpék!
- Zászlóháború megnyerése: Itt is találhatunk kedvező hatást.
No. Nem kell ezt mindet bevetni, de lehet is. Lényeg, hogy nekünk csak a túlélésre kell apellálni. És vannak hozzá még nyami-nyami kombók, mint pl. a Hosszúszakállú atya – Ifjúság forrása, ahol a forrással egyszer megmentünk valakit a totális pusztulásból, majd még gyógyítunk rajta 6 szintet. Mindezt szinte kezelhetetlen hatásokkal, többnyire ingyen. A küldetéses vonal szerintem a halál jellemű, pók-pók-sunu trió használata mellett reálisabb, a momentumos dupla-tripla ölés lehetőségével kalkulálva nem annyira szoktak blokkolni akarni. Tehát el lehet indulni egyszerre több irányba, mint Platón bácsi lovai az államról mondott hasonlatában, a szekér végül úgyis arra megy, amerre a legerősebb lovunk húzza. Legalább kiderül, melyikük a legerősebb…
Üdv, és ne feledd, a törpék elsősorban hosszútávon hatékonykak!
MDani