A halk sípoló hang a tüdejéből jött. Vagy ez hörgés volt? Nem, ez határozottan sípolt. A kard, hahh, az az átokverte kard mélyre szántott, és olyan fájdalmat okozott melyről már régóta hitte, hogy sosem él át többet. Újra az ütemes sípolás. Egy be, egy ki, egy be, egy ki. Az a nyüves penge valószínűleg tocsoghat a mágiától, de a legkevesebb, hogy összefogdosta valami istenszerzet, hisz minden ami nem egy kisebb ereklye legalább, még csak megkarcolni sem tudná. Sem a bőrét, sem a bűbájt, amit Ynev legerősebb mágikus védelmei közé sorol bárki, aki egy fikarcnyit is konyít a mágiához. Síp be, síp ki. Mint egy amatőr. Bosszantó. Ha a többiek a toronyban ezt megtudják, búcsút mondhat nehezen szerzett előjogainak. No igen, a Változás Törvényével nehezen összeegyeztethető a bevérzett tüdő. A sípolás miatt külön levonás jár. Ez nem mehet így tovább, eleget tobzódott sosemvolt dicsőségében ez az emberfattyú! Mélyre nyúlt hát, és ősi mágiát idézett. Torkából eonokon átívelő őserő rontott a világra. Az elemi erejű csapás letarolt minden fát, bokrot az útjában, és napnál hevesebben izzó gömbként csapódott a karvalyorrú férfi páncéljának. A világ megdermedni látszott, majd felolvadt egy fehér villanásban. A következő pillanatban nem volt halandó az ég alatt, aki szemmel, de leginkább ép ésszel felfogta volna, mi zajlik a tűzgömb belsejében. A füst és gőzfelhő szétoszlani látszott. Egy magabiztos hang törte meg a feszült csendet, és a háttérzajjal elvegyülni vágyó folyamatos sípolást:
– Ha ez a legerősebb mágiád, bajban vagy komám! – Kevély férfihang volt, olyan ember magabiztossága áradt belőle, ami azt sugallta, tulajdonosa hozzászokott, hogy nem talál legyőzőre. Peckesen állt, két kezét csípőjén tartva, fejét oldalra billentve, öntelt arccal mustrálta a varázslót. Jobb kezében hanyagul egy másfélkezes kard mutatott a föld felé, markolatában legendákba illő opál tündökölt. Arcán nem volt helye mosolynak. Bármelyik festő örömkönnyekkel küzdve ragadott volna ecsetet, hisz a tökéletes hősi pózt varázsolhatta volna vászonra.
– Komám? Komám?!? Én Krilehor vagyok, a Tizenkettedik varázslóúr! Nem holmi ivócimbora! – Üvöltötte magából kikelve a lény, akinek szavára máskor világok omlottak össze. Fröcsögő dühének súlyán tompított a szél hangjába olvadó halk sípoló hang.
– Értem. Nos ezesetben… A’frad! – És ekkor több dolog is történt egyszerre. A hanyag testtartás szemmel követhetetlen sebességgel egy rohamozó ember szélsebes mozdulatává, az elszánt tekintet egy ragadozó pillantásává, a másfélkezes kard pedig Ynev legveszedelmesebb fémdarabjává változott. A sípoló hang csak a be irányig jutott a mágus tüdejébe, mikor a szarvas sisakos férfi nyers természeti erőként már meg is tette a kettejük közötti távolságot. Majd lesújtott. Újfent. Meghatározhatatlan ideig tekintetük egymásba fúródott és nem eresztette egymást, néma csend ereszkedett a tájra. Ekkor érezte úgy a leharcolt kráni tüdő, hogy a világra kell zúdítania a benne szakadt levegőt. A hosszan elnyúló sípoláshoz új versenyző érkezett vitathatatlan jelenléttel. A szörcsögés. Műveltebb körökben; fortyogó bugyborékolás. A mágus veszett dühében, de leginkább életét mentő ösztöne miatt apró mozdulatot tett kezével, és újra távolság került közéjük.
– Ez lenne hát a Fekete Határon túl? Ez az a Krán ami rettegésben tartja Dél-Ynevet? – A magas férfi hangjából sütött a maró gúny. – Ranagol fattya vagy, ezért erősnek hiszed magad. De eddig csak gyengékkel találkoztál… Istennőm szemében porszem vagy csupán.
– Gyenge? Porszem? Fattyú? Hát ellensége vagy tán a sorsnak te ostoba? Eddig csak hatalmam morzsájának árnyékát láttad! – Nem igaz, nagyjából halálán volt, de ezt nem mutathatta ki. Metszőnek szánt kifakadásán a sípoláson győzedelmes szörcsögés ült tort. Ez meg? Ez nem fárad. Ez az átkozott emberfattyú egyszerűen nem fárad, cikáztak a dühtől elvadult gondolatok az ősmágus agyában. Küzdelmük lassan egy hete tartott, és szinte minden tudását bevetve próbálta eltiporni ezt a nagyképű bolondot. – Jól harcoltál, és én tisztelem az erőt. Megmutattad mire vagy képes, és Krán fejet hajt tudásod előtt. De a Kosfejes Úr kegye eddig tartott, dőre szavaid a halálnál is rosszabb végzetet hoztak fejedre. Most megízleled a valódi hatalmat. – Mérhetetlen nyugalom szállta meg, utolsó szavait nem fenyegetésnek szánta, legmélyebb hite szerinti tényként közölte. Utolsó támadásához lelkének egy darabját – és természetesen szörcsögését – szövi a varázslatba, és azt még félisteni testvérei sem élnék túl. A lélekörvény kavarogni kezdett, és a színtiszta mágiának ily erős megnyilvánulására észak Hatalmasai egyszerre kapták fel fejüket. Az Ilanor szülötte ezúttal rámarkolt fegyverére, de szeme egy kíváncsi ember szeme volt, nem pedig egy kétségbeesetté.
Nem volt mozgás, nem volt hang, nem volt fényjelenség, egyszerűen csak megtörtént. A mágia ereje teljes nagyságában pompázott egy sóhajtásnyi pillanatra.
– Aú. Ezt megéreztem. Meg kell mondjam mágusocska lenyűgöztél. De egyszerűen nem bírom a fajtádat. Ezért én, Chei O’Shenon, Arel istennő igaz híve, halálra ítéllek.
– De… de.. ez lehetetlen! – sípolta két szörcsögés között az aquir, miközben keshedt testét cserbenhagyta évezredes ereje.
– Igen, az. A’frad! – Azzal a Jelhordozó kimért léptekkel megindult a döbbent kráni felé…
…
Két dolgot rögtön tisztázzunk.
Egy: Biztos lehetsz benne, hogy amikor a M.A.G.U.S. világa megszületett, a mesterek kik atyjai voltak ennek a hihetetlen világnak, nem így képzelték Krilehor porhüvelyének első elpusztítását.
Kettő: Ha az MK Kiválasztottak kártyajátékkal játszol, ez bizony történhet pontosan így. Neked is lehet Mogorva Chei-d! De az is megeshet, hogy az irányításod alatt Alyr Arkhon torz atkává pofozza a Toroni Hatalmasok egyikét, vagy micsoda csavar, Tier Nan Gorduint csomagolja össze úri jókedvében.
De ne szaladjunk ennyire előre!
Három cikk fog készülni, melyeknek egyetlen célja van, hogy én kazal aranykeretes ultrát kapj…, hogy bevezessen téged, mi ez a kártyajáték és miért is kell neked ezt életed fő hobbyjává tenned. A harmadik után sem leszel még profi gyűjtő, de azt biztosíthatom, hogy magabiztosan el fogsz majd tájékozódni ebben a hatalmas múltú játékban. Ha mégsem így lesz, eskü visszaadom az aranykeretes ult.. nyilván nem.
Az első rész az alapoktól fogja kezdeni.
Ez az első rész.
Innen indul.
A következőket úgy fogadd kérlek, hogy egy olyan ember írja őket, aki (újra)kezdőként minden létező jó és rossz döntést meghozott, amit csak lehetett. Azért írom ezeket le, hogy neked már csak a jó maradjon.
Az első tipp
Az első és talán legfontosabb, hogy ismerd magadat. (Most nem azt várom, hogy a belső zent megtalálva tudd, mi a helyed a világban, és milyen céllal születtél erre a bolygóra. Egyébként tudnád a választ? Na az apppukám, az tényleg nem lenne semmi!) Mire is gondolok? Hogy tekintesz magadra? Versenyjátékos vagy, aki csúcs paklikkal akar trófeát trófeára halmozni? Gyűjtő vagy netán, akinek olthatatlan szenvedélye akkor van a maxra járatva, ha becsusszanthatsz egy hibás nyomású kártyát a páncélszekrényed mélyén őrzött mappádba? Egyet abból a néhányból, ami létezik? Mert nyilván minden valaha kiadott lapból már megvan neki a minden. Vagy tojsz az egészre, adjanak egy paklit, legyen pár cimbi akikkel egy jót hülyülhetsz néhány órán keresztül? És az utolsó, de lehet, hogy a legérthetőbb. Egyszerűen jöhet minden ami Ynev, és köze van a M.A.G.U.S-hoz, itt meg aztán életre kelnek a kedvenc könyvszereplőid. Van egy jó és egy még jobb hírem. Mind a kettő ugyanaz. Itt az összes fentit megtalálod egyben. Van itt olyan versenyjátékos, aki életében még egy regényt el nem olvasott, és van itt olyan könyvmoly, aki mindent tud az összes szereplő hátteréről, de nem versenyt akar nyerni, hanem csupán önfeledten szórakozni. És hogy ez a sületlenség mitől nyer értelmet? A válaszod nagyban meghatározza mennyi pénzedbe fog ez az egész kerülni.
Nem foglak megsérteni azzal, hogy meséljek arról, mi az hogy gyűjtögetős kártyajáték, feltételezem hallottál már róla. Viszont van ennek a játéknak egy acélszívű (vajra lehet kenni. Nem). vezetője (Pro tipp: Magyar Máténak hívják, és ha kezdő vagy egyrészt nagyon sokat fog neked segíteni, másrészt ha azt mondja valamiről, hogy úgy van, akkor vagy úgy van, vagy úgy lesz), és én nem akarom rátenni a kést a torkomra azzal, hogy pár szóban azért ne foglaljam össze. Ha vágod miről beszélek ugord át a következő 32765 sort. Elvégre ez a cikk a kezdőknek szól. De inkább gondolj úgy magadra, mint aki még nincs minden információ birtokában. Egy gyűjtögetős kártyajáték lényege, hogy saját magadnak állítod össze az egyedi paklidat, amivel ellenfeled fölé kerekedhetsz. Az egyedi paklidhoz sokszor több száz, urambocsá’ több ezer lapból választhatod ki azt, ami neked valamiért igazán tetszik. Sokak szerint már maga a pakli összerakása, kitalálása az, ahol az igazi játék elkezdődik, hiszen meg kell találnod melyik lap működik együtt melyikkel, hogyan tudod biztosítani, hogy mindig hasznos lapok legyenek a kezedben. Nyugodj meg, nem kell végtelen számú lapot fejben tartanod, a játék szabályrendszere elég jól vezeti az ember kezét, hogy ne egy használhatatlan kupac papírral legyen tele öklöd-markod. De hogy lesz lapkészleted? Alap esetben (ezt írd fel, erre még visszatérünk) azt mondanám, hogy pénztárca mérettől függően vásárolsz néhány és a végtelen közötti csomag kártyát, ezekben véletlenszerűen összeválogatott lapokat találsz különböző gyakorisági besorolás szerint. Vannak gyakori lapok, amikből már pár pakli kibontása után is használható mennyiséged lesz, átlagos lapok melyekből már tudsz meglepetéseket okozni, és végül az egyedi és a még annál is ritkább mitikus lapok, amelyek önmagukban képesek meghatározni, hogy az egyedi paklidnak mi a fő ereje. Nagyon fontos, hogy a lapok használhatóságát sosem a ritkaságuk határozza meg! Egy gyakori lap sok esetben többet ér, mint egy mitikus, és egy átlagos lappal is keresztülhúzhatod a másik számítását. És itt már érzed a tudatalattidból óvatosan kihömpölyögni, hogy elkezdett beúszni a gyűjtögetős rész. Sosem tudhatod, hogy melyik lapokat találod majd ezekben a csomagokban, elképzelhető, hogy olyat is találsz benne majd, ami bizony már több példányban is megvan, cserében lesz jópár ami még hiányzik. Ilyenkor indul be minden jóérzésű embernél a csere iránti vágy, ahol nincs más dolgod, mint megtalálni azokat akik szintén hasonló cipőben járnak mint te. Ki tudja, lehet hogy nála pont az van amit te keresel, neki meg pont a te fölös példányod kell. (Igaz történet, napi szinten megesik mindenkivel) Egy adott lapból – anélkül, hogy jobban belemennénk a szabályokba – maximum 4 darabot használhatsz remek kis paklidban, de nem vagy köteles mind a 4 példányt összegyűjteni. Lehetnek persze kivételek, és elég az 1-2 darab, de megeshet, hogy néhány speciális lapból többre is szükséged lehet. De miért mondtam, hogy alap esetben ez a normál menete? Mert ha ezt olvasod, akkor jó úton jársz, hogy az MK Kiválasztottak közösség része legyél.
És nincs még egy olyan közösség, mint az MK Kiválasztottak közössége. Mondom miért.
Figyelj, újabb tipp érkezik!
A pénztárcabarát tipp
Ebben a bekezdésben megtanuljuk, hogyan ne költsük egy kisebb lakás árát, néhány papírdarabra. Mielőtt akár egy kanyi vasat, egy árva petákot költenél a játékra, azt javaslom ismerkedj meg vele. Ezt egy olyan ember mondja neked, aki már a világ összes pénzét belepumpálta. Erre az ismerkedése mostanra – hála az évek óta tartó nagyon komoly szervező munkának – több városban is lehetőséged van. Kompolt, Füzesabony, Nyíregyháza, Pécs, Szeged, Budapest, Szigetvár, Salgótarján, Vác, Miskolc, csak hogy néhány fellegvárat említsek. Azért lássuk be, ez már önmagában elég jól mutatja, hogy itt bizony nem csak egy fővárosi hóbortól van szó. Ezekben a városokban (és természetesen a többi fel nem soroltban is) rendszeren vannak klubnapok és versenyek. Semmi más dolgod nincs, mint elmenni egy ilyenre és azt mondani: „Sziasztok, én vagyok a kezdő játékos (ma mindent hagyok, feláldozom magam a kártya oltárán).” Nulla és öt másodpercben belül leültetnek egy asztalhoz, a kezedben egy kölcsön pakli, és lelkes emberek fogják magyarázni mi az az ostrom, a manőverpont, akadálylap. Egy büdös szót nem kell értened belőle. Azt kell eldöntened, hogy tetszik-e ami történik? Ezt megismétled pár héten keresztül, kezdesz szép lassan ráérezni az ízére, látni fogsz különböző tempójú, különböző elveken, más és más győzelmi kondícióval működő paklikat, és itt már tudni fogod, hogy ez csak egy fellángolt szeszély volt-e nálad, vagy épp egy új hobby-t (mit hobby-t! életérzést, szenvedélyt) találtál magadnak. Ekkor azt fogod gondolni, hogy mekkora királyság a gyáva és olcsó goblinokkal hülyére szivatni a kocsmai bunyók koronázatlan királyát, Shadon szilaj Garmacorját, a Vadkant magát; vagy miért is ne lehetne neked egy jó kis mindenkit eltipró Toroni Hatalmas dekked, netán tuti senki nem épített még paklit a Kráni légióval ami szövetségre lép a pyarroni lovagokkal. Gyorsan össze is vásárolnál mindent ami kell hogy már a saját pakliddal aprítsd a jónépet.
Ám ekkor hirtelen még mindig egy megveszekedett huncut fillért (sosem hittem, hogy ezt valaha leírom, de cserébe nagymami boldog) sem költesz. Elmondom miért. Jó esetben még mindig kölcsön paklikkal játszol (ide beírtam egy fenyegetést arra az esetre ha mégsem így lenne, de a jóérzésem öntudatra ébredt és kitörölte), és nagyjából tíz percenként találkozni fogsz egy szebb, egy jobb, egy izgalmasabb koncepcióval. Valójában ezek a paklik nem erősebbek, vagy rosszabbak a másiknál, és egészen biztos nem jobbak, mint amit épp a kezedben tartasz. Egyszerűen máshogy kell velük játszani, másban erősek, és most még nincs meg az a rutinod, hogy megfelelően védekezz ellenük. És még mindegyik új, új, és csupa új meg izgalmas dolgot fog mutatni számodra. Lesz amelyik már most jobban felébreszti kíváncsiságod, és teljesen természetesen akad majd amelyikre azt mondod, hogy mehh… öööö majd máskor kipróbálod. A jelen kiadás nagyon jól ki van egyensúlyozva, van bőven lehetőség miből választani. Ha elmész egy klubnapra vagy egy versenyre, akkor nem 3-4 paklival fogsz találkozni, hanem sokkal inkább egy tucat teljesen különbözővel. Egy 50 fős versenyen simán összejön 20-30 féle téma. És akkor az igazán nagy félévzáró, évzáró versenyekről ne is beszéljünk.
És mondok még egy indokot, amiért 2-3 találkozó után még hatóságilag tilos pénzt költeni. A játékhoz rendszeresen jönnek ki újabb és újabb kiegészítők, amik mindig kicsit megbolondítják, de minimum felrázzák az aktuális környezetet. Ez sokszor azzal jár, hogy korábban gyengébbnek hitt lapok hirtelen sokkal használhatóbbak lesznek, vagy olyan új témák jönnek ki, amelyek ellen bizony elő kell venni a nagyfater Kard Testvériséges pakliját a szekrény mélyéről. Ez pedig mindig újra árazza a piacot. És igen, egy új kiegészítő nem csak arról szól, hogy néhány már működő pakli újabb erősítést kap, hanem bizony arról is, hogy Ynev egy újabb vidéke, népe, szervezete kerül bemutatásra. Jó példa volt erre a Lobogók Hatalma kiegészítő, ahol a Vörös és Fekete Hadurak véget nem érő csatáit befolyásolhattad, de akár egyértelműen állást is foglalhattál valamelyik oldal mellett. De, hogy még egy példát mondjak, az is nagyot szólt, amikor az elfeledett khálokat kivezethetted titkos völgyükből, és gigászi ütközetben összecsaphattak a Kilenc Sor Iskola drágakőmágusaival. Teljesen személyes vélemény, de az MK Kiválasztottak valami hihetetlen alaposan építi Ynev világát és minden egyes kiegészítő csak újabb és újabb dolgot fed fel legendájából. Csak halkan jegyezem meg, hogy épp küszöbön a Pokol című – saját jogán igazi mestermű, és vitathatalanul a valaha megjelent legjobb három regény egyike – könyvet feldolgozó kiegészítő, a Gyepűvidék megjelenése. Soha jobb alkalmat megismerkedni a játékkal!
Én mikor majd húsz év kihagyás után újra belevetettem magam ebbe a játékba, elkövettem az a hibát, hogy szélkakasként lelkesedtem mindig valami más után. Leültem játszani valakivel és miután úgy elvertek, hogy vinnyogva küzdöttem, hogy az evolúció még számoljon velem, úgy döntöttem, hogy az ő paklija sokkal jobb, mint az enyém, van eladó erv Kékköpenyese valakinek? Megvettem, összeraktam, ősmellénnyel igazi arckirályként leültem játszani vele, és az erv könnyűgyalogosaimnak úgy elkente a száját Dakul kán és az ő K’Harkad-hegységbeli barbárjai, hogy azonnal mentem az ATM-hez, hogy legyen pénz Dakult a gyűjteményben tudni. Szóval ne kövesd el ezt a hibát, nem kell sietni sehova, évekig használhatod majd a lapjaidat.
Sok a duma, mi köze van ennek a közösséghez, az új kiegészítőkhöz, meg úgy általában hozzád? Remek kérdés, már vártam. Íme:
A konklúzió
Ha minden áron szeretnél pénzt költeni, akkor a legjobban akkor érdemes, amikor megjelenik egy új kiegészítő, mert a kiadó rommá promotálja a terméket, és akció akció hátán lesz, előrendelési kedvezmény, kezdőknek járó további kedvezmények, és még sorolhatn… Sorolom is. Rajtad kívül fél Magyarország ezt fogja tenni, mindenki bevásárol, és mindenkinek egy rakat lap kell majd, piszkosul beindul a csere. Talán itt még nem fogod ismerni annyira a játékot, hogy megítéld melyik lap mennyit ér, mennyire erős, de ez a közösség nagyon támogatja a kezdőket, senki nem fog megsértődni, ha egy csere előtt kikéred mások véleményét. A közösség ereje ott mutatkozik majd meg, hogy nagyon sokan fognak csak úgy ingyen adni neked régebbi lapokat, akár teljes szettet, nagyban levéve rólad a terhet, hogy sok éves lemaradást kelljen lefaragnod. A játékot kiadó Delta Vision gáláns és nagyvonalú, egész biztos hogy valamilyen módon ők is mindig támogatják az új játékosok elindulást. A következő cikkben részletesen mesélek majd a játék fórumairól, kit, mit hol találsz, hogy szerezhetsz jelentősebb induló lapmennyiséget, de addig hadd mondjak még egy alternatívát. Nagyon sokat árulnak nagyon korrekt áron úgy lapokat, amelyek úgy ahogy vannak 90%-ban kitesznek egy komplett paklit, témát. Simán lehet, hogy töredék összegből megvan a szívednek kedves versenyerős pakli, amit utána már csak csiszolgatni, szinten tartani kell. Itt persze visszakanyarodunk, hogy mit vársz ettől a játéktól? TOP4 akarsz lenni minden versenyen? Mindegy a helyezés, de láttátok milyen grafikája van ennek a kártyának? Vagy netán ezzel a lappal nem játszik senki, majd én megmutatom, hogy mit lehet belőle kihozni? Mert mindegyik pakli, mindegyik téma, kombináció teljes más élményt ad, és megeshet, hogy egy adott stílus sokkal jobban fekszik neked. Kérd ki bátran a régebb óta játszók véleményét, segítenek majd dönteni, hogy melyik paklihoz kell igazi szabálygurunak lenned, és melyik az amelyik a betanulási időszak alatt is könnyebben hoz sikerélményeket.
A következő cikkben kicsit jobban belemegyünk abba, hogy hogyan tudnak segíteni a régi motorosok, hol találsz bővebb infókat, mesélek a társalgóról, a kereskedelem csoportról, a direkt kezdőknek létrehozott csoportról, a különböző versenyformátumokról kiemelve a kezdőknek kitalált megmérettetéseket, és úgy általában még próbálok egy kis pénzt benntartani a pénztárcádban.
Jó játékot, és üdv! A legjobb helyen vagy.
Vincu