Az utóbbi időkben kevésszer jutottam el versenyre, de úgy érzem, hogy minden alkalommal, amikor kezembe veszem a kártyát, magával ragad a játék mélysége, nehézsége, és az ebben rejlő szépsége. Egy ilyen pillanatot szeretnék bemutatni nektek.
A legutóbbi TSZK versenyen történt, Erős Peti ellen játszottam a 4. fordulóban. A pillanat a játék elején volt, amikor megláttam a kezdőkezem, és a döntési lehetőséget, hogy két nem neves szövetséges közül melyiket vegyem ki a Krónikás által adott keresésből. Először mélyen elgondolkodtam a döntésen, majd megkérdeztem az ellenfelemet, hogy megengedi-e, hogy lefényképezzem a Kezem – meg akartam őrizni az utókornak.
Íme a szóban forgó kép:
Sajnos az eredeti kép nem sikerült túl jól, mert nem akartam várakoztatni az ellenfelemet, de mellette láthatjátok a rekonstruált képet.
Hogy működik Doran?
Pár szóban felvázolom a pakli működését, hogy a továbbiakat azok is érthessék, akik esetleg kevésbé ismerik a paklit.
A pakli motorja Alyr, aki titkosszolgálatos barátait először is ingyen le tudja rakni a körre, majd miután elvégezték dolgukat, be tudja cserélni őket valaki másra. Ezenkívül nem neves szövetségesek bizonyos részét ingyen, feltétel teljesítése nélkül lerakja. A Luminatar, Titkos Felderítőbázis, Vya Grom Rőt farkasai hármas adja a pakli gerincét.
A pakli maga mégis egy nevesített szövetségessel, a Titkosszolgálat vezetőjével nyer – ha elég szövetségpontot összegyűjtünk rajta, azonnal nyertünk. A lap a küldetéseinkből szerez szövetségpontot, de a fő küldetésünk még többet rápakol.
A kalandozóink mindegyike fontos szerepet tölt be: egyik szövetségest keres, másik küldetést, harmadik segítségével gyorsabban nyerhetünk – akár két manőverből is! Aki nem látja, hogyan, az próbálja összenézni még egyszer a szövetségest, a küldetést, és a kalandozót.
A döntés
A kezdőkéz leírva: Haditanács, Második esély, A Hatalmasok mananyelője, 2 Megelőző lépések megtétele, Élőholt teremtés, Titkos felderítőbázis, Vya Grom Rőt farkasai. Krónikásból kivehető: Luminatar és Haditanács.
Már a fenti összefoglaló alapján is látszik, hogy a paklit nem egyszerű navigálni – minden mindennel kombózik, egyik dolog keresi a másikat, rengeteg gyors hatásunk van. Át kell látni a döntéseket, döntések egymásutánját, és látni, hogy az adott meccsben melyik vezethet a győzelemhez. A fenti kezdőkéznél már az első cselekedet előtt, a játék legelső hatásánál egy ilyen döntés meghozására kényszerültem. A második Haditanácsot vegyem ki, vagy a Luminatart?
Nézzük, melyik lap mit ad nekünk ennél a Kéznél. A Haditanács egyszerű, kikereshetjük vele ekosst, és rögtön elkezdthetjük a játékot mindkét neves lapunkkal a kezünkben. Igen ám, de a Kézben nincsen kalandozó! Úgy tűnik, hogy sok jó lapot húztunk, de nem szinergizálnak egymással; úgy tűnik, hogy szükségünk van a Luminatarra, hogy húzzunk egy kalandozót, amivel aztán el tudunk indulni.
Itt jön képbe az, hogy a paklit ismerni és érteni kell a jó döntéshez. A fél percben, amíg ezen a döntésen gondolkoztam, le kellett játszanom magamban a meccset. Nem viccelek – végig kellett gondolnom, hogy melyik lapokat, milyen sorrendben fogom kijátszani, milyen manővereket fogok végrehajtani a meccs folyamán. Arra jutottam, hogy a Haditanács kivételével akár az első körben nyerhetek. Nézzük:
- 2 Haditanács – keresi Alyrt és ekosst. Lerakom őket. ekoss 3 SZP-ről indul.
- Lerakom a Rőt farkasokat, a felderítőbázist és az Élőholt teremtést – van 3 szövetségesem és egy zombim.
- Itt indul a móka: Rőt farkassal kiveszek a cserepakliból egy Dorani intrikust, akit eldobok, keresek még egy Rőt farkast.
- Második eséllyel visszaveszem az intrikust, keresek még egy Rőt farkast.
- A két, eddig nem használt Rőt farkassal keresek 1-1 kalandozót, egy felderítőt és egy Elterelő ügynököt: a felderítőt lerakom, megyek vele egy manővert. Ha sikerül: +7 SZP, azaz összesen 10 SZP.
- Alyrral becserélem a felderítőt az elterelőre, a következő körre készülve.
- Alyrral megyek egy manővert; ha sikerül, +8 SZP (az elterelő már ad +1-et), azaz összesen 18 SZP.
- A zombival kimegyek az ellenfelem Krónikására. A zombi ugyan nem oldja meg egymaga, de a felderítőbázissal, amit az elején leraktam, gyárthatok egy Titkosszolgálat védelmezőjét; aki pedig gyors hatásként be tud ugrani megoldani a küldetést. Ha sikerül, +4 SZP, azaz összesen 22 SZP, ami elég a győzelemhez.
Ha valaki számolja az MP-t, akkor láthatja, hogy az is elég szűkösen marad a végére.
Láthatjuk, hogy a kalandozók hiánya nem okoz problémát a kezdőkézben, mert a lapjaink előhúzzák őket. Igaz, ehhez összesen 5 lapot (2 szövetségest és 3 kalandozót) kellett kikeresnünk.
A meccs
A fenti leírás persze eléggé idillinek tűnhet. Az asztal másik felén is ül egy játékos, akinek feltett szándéka, hogy a jól összeállított tervünket ne tudjuk végrehajtani. Láttam azonban a tornyok és az ómen alapján, hogy Peti KSI-vel játszik, így nem gondoltam, hogy túl sokat fog beleszólni abba, hogy én mit csinálok. A meccs kezdetén Peti aggresszívan kezdett, elvitte az alsó tornyomat, és a harmadik manőveremet egy Pálinkással megakadályozta. Következő körben viszont feladta, mert nem tudta volna elvinni a két szintemet, mielőtt nyertem volna.
Nagy megelégedéssel és sikerélménnyel abban a tudatban voltam, hogy a meccset fölényesen megnyertem, de aztán ahogy megbeszéltük a meccset, kiderült, hogy egy éberbe állós kalandozóval ő tudott volna nyerni úgy, hogy nem tudtam volna mit kezdeni vele… A tanulság számomra az, hogy a nagy tervezés, számolgatás ellenére is a vesztes oldalon maradhat az ember, ha valami kimarad, vagy a lapjárás meglepetést okoz. És persze ez is hozzáad a játék szépségéhez és nehézségéhez.
Remélem, hogy érdekesnek találtátok ezt a rendhagyó beszámolót, és hogy valamennyire sikerült visszaadnom a pillanat érdekességét, nehézségét, izgalmát.
Robin