Hivatalos verseny

Egy verseny akkor lehet hivatalos, ha az alábbiak teljesülnek:

  • Legalább 1 héttel a verseny időpontja előtt szerepel a naptárban.
  • Azon a napon, amikor a kiadó rendez nagyversenyt más hivatalos versenyt nem támogatunk.
  • Egy helyszín egy hónapban több hivatalos versenyt is tarthat
  • Legalább 6 résztvevő indul el rajta.
  • A verseny után legfeljebb 2 héttel lejelentésre kerül az eredménye.
  • A versenyszervező elszámol az ultra lapokkal.
  • Minden versenyen jelen kell lennie egy bírónak. Az ő személyéről a versenyszervező dönt a verseny előtt. Bírói hiányában a rendezvényszervező látja el ezt a szerepet.
  • A versenyeken a minimális nevezési díj 1.000 forint.
  • A befolyt összeget paklinyereményekre kell fordítani és azt kiosztani a versenyen indulók között.
  • Amennyiben a versenyhelyszínért terembérleti díjat vagy egyéb költséget kell fizetni, illetve a paklinyereményen felül egyéb díjazás is van (serleg, emléklap, stb.) azt a versenyzők a nevezési díjon felül fizetik. Erről a versenyszervezőnek a verseny kiírásában tájékoztatást kell adnia!
  • A versenyek fordulóinak minimális száma a résztvevők számától függ.
  • 8 főnél 3 fordulót, 9-16 főnél 4 fordulót, 17-32 főnél 5 fordulót, 33-64 főnél 6 fordulót, 65-128 főnél 7 fordulót kell legalább tartani.
  • A verseny fordulóinak maximális száma is korlátozott. A fenti minimumtól legfeljebb +1 fordulóval lehet eltérni.

Küldetés

Minden egyes versenynek lehet egy küldetése, amit a versenykiírással együtt meg kell adni. A verseny lejelentése során meg kell jelölni, hogy kik teljesítették a küldetést, és közöttük a verseny szorzója * 10 Tapasztalati pont lesz kiosztva egyenlő mértékben (tehát kétszeres szorzójú versenyen 20 Tapasztalati pont, háromszoros szorzó esetén 30). Az “ideális” küldetés:

  • Elősegíti, hogy változatos legyen a játék.
  • Izgalmas kihívás elé állítja a pakliépítőket.
  • Lehet különböző paklikkal teljesíteni.
  • Nem túl nehezen teljesíthető, nagy valószínűséggel legalább egy játékos teljesítheti.
  • Nem túl könnyen teljesíthető, nagy valószínűséggel ne tudja mindenki teljesíteni.
  • Pakliépítést befolyásolja, de önmagában pakliépítéssel nem lehet teljesíteni.
  • A játék első körében nem teljesíthető, de nincs szükség végletekig való kivárásra sem.
  • Nem a győzelemhez kötődik.

A verseny lebonyolítása

  • A verseny megkezdése előtt a versenyszervező röviden ismertesse a lebonyolítást, kitérve a nevezési díjra, a fordulók számára és idejére, valamint a díjazásra, és nevezze meg a verseny főbírót, ha vannak, a másodbírókat.
  • A játékkal kapcsolatos kérdésekben a bíró szava a döntő.
  • A nevezési díj befizetésével az adott versenyen mindenki kijelenti, hogy elfogadja a bíró döntéseit.
  • A laplistát a nevezéskor le kell adni. Bontott/draftverseny a lapkészlet megismerése után a lapkészletet kell regisztrálni. A pakli pedig fordulóról fordulóra változhat, feltéve hogy csakis a regisztrált lapkészletet kerül felhasználásra.
  • A versenyt svájci rendszerben kell lebonyolítani, a versenyszervező a sorsolást a játékosok számára áttekinthetően és egyértelműen végezze, lehetőleg sorsolóprogrammal. Ennek hiányában számítógépen-papíron vezetve a párosítást.
    • A játékosok nevét külön-külön fel kell írni egy-egy “sorsoló-cédula” és azon az eredményeket vezetni kell.
    • Az azonos pontszámú versenyzők sorsoló-céduláit egy-egy kupacba kell gyűjteni, és ezeket megkeverve kell a papírok kihúzásával a sorsolást elvégezni.
    • A legmagasabb pontszámmal rendelkezőkkel kezdve, haladva az alacsonyabb pontszámúak felé.
    • Ha előfordul az, hogy az azonos pontszámú versenyzők már játszottak egymással, akkor a sorban következő, legmagasabb pontszámú versenyzők közül kell párt sorsolni hozzájuk/egyikükhöz
  • Páratlan számú versenyző esetén az lesz erőnyerő, aki a fordulósorsolásának befejezésekor kimarad.
  • A fordulók lebonyolítási ideje 50 perc, hacsak a versenykiírás másként nem rendelkezik.
  • Az idő lejártával az eredmény automatikusan döntetlen.

A sorrend meghatározás

  • Szerzett pontok
  • Másodlagos pontok (Egy játékos másodlagos pontjait úgy kell kiszámítani, hogy minden ellenfelének szerzett pontjait összeadjuk, és elosztjuk a valós ellenfeleinek számával (aki erőnyerő volt, az abban a fordulóban nem játszott valós ellenféllel).
  • Az ellenfelek másodlagos pontjainak átlaga.
  • Egymás elleni eredmény

Ultraritka lapokról

  • Minden szabályos megszervezett hivatalos versenyre Ultraritka kártyalapokat küldünk ajándékba, amiket a versenyszervező oszt ki az indulók között.
  • Miden induló, helyezéstől függetlenül kap 1 {Aranyat!arany}. A verseny győztese és a szervező pedig további 1-1 Aranyat.
  • A versenyszervező a maradék lapokkal félévente köteles elszámolni, személyesen, vagy ajánlott levélben visszajuttatja a Két Mágus Kft. részére (július 31, illetve január 31).

Ranglista pontok

  • A lejelentett versenyeket felvezetjük az éves ranglistára.
  • Az elért eredmények alapján minden résztvevő Tapasztalati pontot (TP) kap.
  • Az év elején mindenki 0 Tapasztalati ponttal és 1. szintű M.A.G.U.S. játékosként indul.
  • Minden győzelem 2 TP ér.
  • Minden döntetlen és vereség 1 TP ér.
  • A pontok a verseny szorzójával kerülnek többszörözésre. Nagyobb szorzójú versenyen több pont gyűjthető.
  • 100 pontig, tehát 11. szintig minden 10 megszerzett tapasztalati pont egy szintlépéssel lesz egyenértékű. 11. szint felett a szintlépéshez 20 pont kell, 21. szint felett 30 pont, stb.

Elő-pontok

Az Élő-rendszert jellemzően kétszereplős versenyjátékokban (mint a sakk vagy a go) használják, két játékos egymáshoz viszonyított teljesítményének meghatározására. A pontszámítás lényege, hogy minden játékos rendelkezik egy Élő-pontszámmal (ez a mi rendszerünkben 1200 pont), amit folyamatosan gyűjtöget egy versenyévad során. Minden lejátszott meccsére „tétként” feltesz valamennyi pontot, attól függően, hogy hozzá képest milyen ellenféllel került szembe. A meccs győztese ezt a pontszámot nyeri el ellenfelétől.

Ha egy „erősebb” játékos nyer egy „gyengébb” ellenféllel szemben, kevesebb pontot kap tőle – míg fordítva, ha a kevésbé esélyes fél mégis legyőzi az esélyesebbet, több pont a jutalma. Az így megszerzett/elveszett pontok módosítják mindkét játékos Élő-pontszámát, és a következő partiban már ezzel játszik tovább. Az egész évben gyűjtött pontok év végére egy objektív mérőszámként szolgálhatnak az egyes játékosok erőviszonyáról.

A rendszer feltételezi, hogy a magasabb ponttal rendelkező játékosnak több esélye van győzni. Először tehát ki kell számítani, melyik fél az esélyesebb. Ennek képlete = 1/[1+10^(pontkülönbség/400)]. Például: 10-es pontkülönbség 51%, míg 200-as pontkülönbség 76%. Minden játékban kockára kell tenni valamennyi pontot. Ez az úgynevezett „k-faktor”, ami nálunk 32 pont. A két félnek összesen ennyi pontot kell betenniük „tétként”. Aki nyer, azé a pont. Csakhogy az esélyesebb félnek mindig többet kell kockáztatnia, a 32 pontnyi tétbe neki kell többet betennie az alapján, hogy hány százaléka van a győzelemre

Például „A” játékosnak 1350, „B” játékosnak 1100 pontja van. Mivel a pontkülönbségük 250, így „A”-nak 80% esélye van a győzelemre. A 32 pontnyi tétet tehát úgy rakják be, hogy „A” játékos adja a 80%-át (26 pontot), míg „B” csak a maradék 6-ot kockáztatja. Ha „A” győz, elnyer „B”-től 6 pontot. Új pontszáma 1356 lesz, ellenfeléé 1094.  Ha „B” győz, elnyer „A”-tól 26 pontot. Új pontszáma 1126 lesz, ellenfeléé 1324.

A TP és szintek gyűjtögetése a minél aktívabb részvételt és a questelést jutalmazza, míg az Élő-pont a versenyzés fokmérője. Aki tényleg arra kíváncsi, mennyire jó versenyjátékos, az sincs kizárva az ultrák osztásából, ugyanúgy gyűjtheti a szinteket, de a legjobbak nyereménye ezen felül valami egészen más. Az évad végén a 8 legtöbb Élő-ponttal rendelkező játékost egy meghívásos versenyre invitáljuk. Erre a versenyre nincs nevezési díj, kizárólag ők indulhatnak rajta, és nem számít már a ranglista pontszám, mind a nyolc fő tiszta lappal indul. Kiegészítő díjazáson felül minden induló egy évzárós lapot kap, a győztes pedig az Év Játékosa titulussal és az ezzel járó kupával lesz gazdagabb, valamit lehetőséget kap a „megkártyásításra”, egy általa megjelölt témájú-hangulatú lapon az ő képe fog szerepelni.