Őszköszönő elemzés I.

Mennyiségi okokból a draft-paklik közül csak néhányat, egészen pontosan minden 3 győzelmes paklit nézek meg. 5 ilyen játékos volt 3 forduló után, közülük ketten kyr, a többiek anur gerincű paklit draftoltak.

A két témában az a közös, hogy vélhetően neki lesz olcsóbb az első kalandozója, mint az ellenfelének. Ez drafton elég nyilvánvaló előny – aki először üt, aki hamarabb cselekszik, az kézzelfogható előnyben van -, ő diktál.

A másik, hogy közülük hárman is mindössze 1, azaz 1 db egyedi lapot vettek ki a draftolás során (ebből 1 mitikus volt – szerintem a mitik lap kidraftolása indokolt akkor is, ha nem köthető a stratégiánkhoz: az egyedi lapnál a használhatóságot mérlegelni kell). Csak egyvalaki vett ki 2 egyedit, az ő anur koncepcióját vélhetően megalapozta a Fehér tigris + Szárnyas harcostárs bontás. Az utolsó játékos Valóságtorzítót + Ediomad sötététjét + Hős hadvezér lobogóját húzott, amik reálisan bevethető lapok, de ő nem taktikázta túl, az egyedit kivette – és nem ment rá” a bontása.

Voltak a háromgyőzelmesek közt is vegyes elképzelések, vagy lehet úgy is fogalmazni, hogy voltak igen “hetero” bontások, vagy pedig lehetett olyan asztal, ahol egy témát senki sem kezdett gyűjteni, és a végén a téma lapjait “ki kellett venni”.

Az arányokról szerintem a számok jobban árulkodnak, oszlopokban láthatóak az egyes játékosok darabszámai:

Kalandozó1417141717
Sebző akciólap1169118
Küldetés6133
Eseménylap2335
Akadálylap3333
Egyéb35423
*1619192119
Mik a hasonló megközelítések?

A kalandozószám. A kézbe felhúzott 7 lap között átlagosan mindig lesz 2-3 kalandozó. Ez kell ahhoz, hogy tudjunk taktikai döntéseket hozni: mivel kezdjek, mi jöjjön utána, mit lépek, ha az ellenfél mivel kezd, stb.

Darabszám alapján a kalandozó után a sebző lapok jönnek mindegyiküknél. Ez ősi trivia, harci lap nélkül a draft-bontott formátumokon nincs reális esélyünk (a 6 sebző lapos bontás e tekintetben szerintem kifejezetten hátrányos, aki ebből tud 3 győzelmet hozni, az vagy jót húz ÉS nagy nyomást gyakorol a kezdőfordulókra, vagy az ellenfelei hiányosságaira is bazíroz – 5-6 fordulót biztosan nem lehet ilyen kevés sebző lappal nyerni, tehát ő kihozta a maximumot a lehetőségeiből).

A 6 kategória közül az egyik három játékosnál is üres (egyiküknél itt 1 lap van, egy játékos lóg ki, akinek a bontását ha megnéznénk, egyébként is az 5 közül a leginkább megosztott). Ez az jelenti, hogy ha valamivel nem akarunk játszani, akkor a drafton elkerüljük. Ezen laphelyek lesznek azok, ahol mi jobbak leszünk abban, ami nekünk fontos. Tipikus ilyen döntések: az Od-rúna, a küldetés, a tornyok és az összes többi “egyéb”-be sorolt lap. Ha céltudatosak vagyunk, ezeket elkerülhetjük. Ezek nyilván nem az első kivett lapok, hanem a csomagból 5-9 sloton kivett laphelyek, ahol még reális választék van. Kell tudni, mi a prioritás, és kell tudni, miből mennyink van.

A küldetések: ki-ki eldöntötte, hogy ostrommal vagy DP-vel győz. A két ostrom-játékos összesen 1 küldetéslapot draftolt. A fenti bekezdés szellemében – ami nem kell, az nem kell.

Ami felmerülhet: egyikük sem ment rá a Szárnyas vigyázóra, se a többi őserős kalandozóra: az 5 játékos összesen 2 vigyázót vett ki, ők is fejenként csak 1-1 darabot. Őserős kalandozóból további 6 darabot draftoltak – öten.

*: Az utolsó sorban azt számoltam össze, mennyi eltérő nevű kártyát vettek ki a draft során. Itt egy játékos lóg ki lefelé 16 lapnévvel, erre külön kitérnék: ő még a GYÁ ív felét sem meríti ki, sőt mindössze 4 olyan lapneve van, amiből 1 db van nála (ebből 1 a mitik), minden másból legalább 2, amiből pedig 2-2 van, azt vélhetően teljesen tudatosan vette ki: Elmezavar, Könnyűléptű, Szintlépés, Viharkiáltás. Ha az ő pakliját nézzük: 32 lap 12 féle kártya. Ezt úgy lehet megvalósítani, hogy draft előtt eldöntöm: mi kell, és mi nem. Vélhetően volt (fejben) két ilyen listája, aszerint, hogy az első csomagból mit talál többet, és utána annál marad. Ez eléggé egyszerű taktika, alig igényel következetességen kívül mást. Az első csomagból eldől, hogy a számára szimpatikus két irány közül mit lehet, és azt végigviszi.

A másik véglet a 21 különböző kártya: ez a játékos minden draft-lépésben megnézte, mi a számára leginkább használható lap. Az ő laplistájában 13 olyan lap van, amiből 1-et draftolt (ez azt jelenti, hogy 36 draft-szituációban 35-ször talált másik, annál számára előnyösebb lapot), és nála is jól látható, hogy amiből már 2-2-t vett ki, azt akarta is: Csonttörő tomboló, Od-rúna, Szétzúzás. Ez egy másik eredményes draftstratégia: az első kieg első lapjához gyűjtök. Itt mindennél mérlegelünk, mi illik hozzá perpillanat LEGjobban a kezünkben levő lapok közül, mi képez LEGkevésbbé ballasztot. Ezt a stratégiát nehezebb végigvinni, mert sok lap közti koherenciát kell mérlegelni minden lépésnél. Viszont a pakli játszható, változatos és kiszámíthatatlan lesz.

Az első 5-7 lap után van egy nagyon nehéz pillanat: mikor úgy érezzük, nem jönnek a koncepciónkhoz a lapok. Ekkor el kell dönteni, témát váltunk-e időben – mert jól látható, hogy többen is szedik azt, amit mi is. 5 lap ballaszt nem tragédia, a 7. lapnál pedig látjuk, mihez nem nyúlt senki az asztalnál (mert ez a miáltalunk megkezdett pakli). Ezért kell 2 témát választani, hogy tudjunk gyorsan váltani, és a B-terv is készen legyen.

A mostani 5 deck közt szerintem nem volt ilyen. Tudták azt gyűjteni az elejétől, amit akartak. Ez azon múlik, hogy amikor leül az asztal, jól mérik fel, hogy a többiek mire készülhetnek. Ha az első lapjuk olyan téma, amit max 1 fő, vagy vélhetőleg senki sem szed, könnyebb dolguk lesz, még rázós bontásnál is. Ha jó eredményre vágyunk, a draft-témánkat ne hangulat, szimpátia alapján válasszuk, hanem némi felmérés alapján.

Azt is le kell írni, hogy ezek korántsem “legyőzhetetlen” bontások. A 2-3 oszlopban levő paklikkal szerintem kifejezetten kedvezőtlen húzások is összejöhettek.

Végül mondok a másik végletről pár mondatot: egyetlen dologban közösek a 0 győzelemmel zárt paklik: egyikben sincs olyan akciólap, amiből az illető 3 azonosat kivett volna. Ez onnan indul, hogy kalandozóból, küldetésből ebből-abból kicsit túl sokféle mindent szed az elején, és a sok kalandozó miatt nem dől el, melyik számára gyűjti az akciólapot. Van nála varázslat, támadás, hatalomszó, a kalandozók közt is van minden, és ha nem húzza föl a 2 őserős kalandozó egyikét, akkor az akciólapok fele számára hátrány – pedig azok nyernék a meccset.

Így a játékban a kalandozó és az akciólap nem passzol, kezdéskor nem tudja mivel kezdjen, és a nagyon szerteágazó lapkészletből sosem azt húzza fel, ami kéne. Illetve forduló végén dobnia sem könnyű, mert simán dobhat olyat, amihez a passzoló lapot azonnal felhúzza, kerékbe törve saját koncepcióját.

Jövő héten jönnek az ÚH-etapban 3 győzelmes koncepciók.

MDani

Az Őszköszöntő draft eredményei:

1 Szalai Attila 3 győzelem
2 Kajdon András 3 győzelem
3 Kalenics Máté 3 győzelem
4 Megyesi Emil 3 győzelem
5 Panyik Zoltán 3 győzelem
6 Sümegi Robert 2 győzelem 1 döntetlen
7 Vígh Károly 2 győzelem
8 Balázs László 2 győzelem
9 Móré Dániel 2 győzelem
10 Berke Bálint 2 győzelem
11 Csató Péter 2 győzelem
12 Hadady Csaba 2 győzelem
13 Szente Balázs 2 győzelem
14 Szabó Tamás 2 győzelem
15 Kecskeméti Zsolt 2 győzelem
16 Ligeti Péter 2 győzelem
17 Kaluczky Zsombor 2 győzelem
18 Nagy Péter 1 győzelem 1 döntetlen
19 Nyakacska Péter 1 győzelem 1 döntetlen
20 Beri István 1 győzelem 1 döntetlen
21 Koncsik Viktor 1 győzelem 1 döntetlen
22 Horváth Vince 1 győzelem
23 Kovács Gergely 1 győzelem
24 Csobán Péter 1 győzelem
25 Baráth Péter 1 győzelem
26 Molnár Tamás 1 győzelem
27 Szána Szabolcs 1 győzelem
28 Nyakacska Balázs 1 győzelem
29 Németh Szabolcs 1 döntetlen
30 Csörnök Tamás 1 döntetlen
31 Kovács István 1 döntetlen
32 Pálinkás László
33 Balázs László
34 Bérczi Zoltán
35 Róna Miklós
36 Kiss Gergely