Laptervezés

Laptervezés

A közelmúltban felélénkült a Laptervező csoportunk, régi barátom Noran átvette a csoport irányítást, és nagy erőkkel folyik az új lapok gyártása. Aki még nem látta az alábbi linken tudja megtekintetni: Laptervalkotó zsenik

A közelmúltban egy pályázat érkezett, a kiadó felől, melyben nem nevesített ordani tűzvarázslót, vagy tűzvarázslók által használt akciólapot kell alkotni.

Egy öreg barátom mondta mindig, hogy erős lapot könnyű tervezni, azt mindenki tud, de nem erős lapot kell gyártani, hanem jót.

Mitől jó egy lap, mikor számít sikeresnek?
– Mert az a legdrágább a piacon?
– Mert annyira erős?
– Mert annyira ötletes?
– Mert annyira feelinges?

Az mind igaz rá, és egyik sem. Akkor alkottad meg tökéletes lapot, ha látod, hogy használják, legyen egy lap, bármilyen jó, ritka, drága, erős nem csak az számít. Mind különbözőek vagyunk mind mást keresünk egy lapban. Ami fontos, hogy asztalt érjen, hogy használják, hogy kopjon, élményt okozzon a célközönségének. Sajnos több száz olyan lap porosodik a mappákban ami soha nem került asztalra.

Miután tisztáztuk mi a célunk, alkossunk lapot,

Mivel én nem tartom magam kifejezetten nagy lap alkotónak (20 év alatt talán ha féltucat lapom jelent meg, ami nem egy nagy mennyiség), így megkértem Bérczi Zoltánt, hogy segítsen hogyan indul a tervezés, hogyan jutunk el a tervezéstől a nyomdáig ?

 

Mire kell figyelni egy lapnál ?

Első elv, hogy ne formálja át egymagában teljesen a játékkörnyezetet. Minden lap, ami önmagában erősebb a környezeténél, tönkreteszi a játékélményt. Ha egy új kombó kijön, az „A” kategóriás dekkeket legfeljebb fele-fele arányban verje. A Vigyázó-Emír lánya kombó még mindig élénken él a legtöbb játékos elméjében, ami totálisan rossz (lekeverés után is kalandozómentes) húzás kivételével gyakorlatilag 10/10-re vert minden más paklit, amit 2 nagy versenyen bizonyított is.

Második, hogy ne kelljen betenni minden pakliba. Azok a hatások rosszak, amik valós feltétel nélkül MP-t, laphúzás, visszaforgást, túlontúl olcsó kalandozót, vagy egyéb erőforrást adnak vagy vesznek el. Ilyen volt a Haditervek, ilyen volt az Emír lányának kiszabadítása és ilyen a Zászló is. 

Egy igazán jó terv alapja vagy egy teljesen új hatás, ami összeilleszthető egy meglévő, de nem „A” kategóriás paklival. Ilyen pl. a Teremtés bálványa és Rosanna. Bizonyára sokan emlékeznek még, amikor Rosanna meglepetésként évzárót nyert az akkori vezető paklikat megverve. Hatalmas alkotások azok a lapok, melyek szokatlan módon kerülnek játékba. Ilyen volt Omron Tardassol, ilyen a Hit védelmezője és az Alidari ágyas. Mindegyik rettentő erős volt a saját korában, és tudni kell játszani velük. Bár az utóbbi kettő még könnyen visszatérhet.

Az utolsó és legfontosabb kritérium, hogy egyszerű legyen. A bonyolult, nehezen számontartható hatások vagy az azok ellen való játék sok fejfájást okoz a játékosoknak. Bátran kijelenthetem, hogy a játékélményt garantáltan kivégzi, ha valaki egy apró benézés, átláthatatlan helyzet vagy belemagyarázott mechanika miatt veszít.

Mindent összevetve a legjobb, ha egy lap fele megszokott, erős mechanika, másik fele érdekesség, ami egyszerűen működik, és van ellenszere a top versenypaklik ellen, de nem veri 50%-nál többször őket.

A magam részéről, még pár aprósággal egészíteném ki, nem feltétlen változtatja meg a játékot, de ezek apróságok sok színt visznek a játékba. Természetesen ez szigorúan csak én véleményem, ízlésem.

– Ne régi lapot vegyünk elő, és csináljunk belőle 2.0-t mert újhullámon játszható lapot akarunk.

– Minden lap teremtsen valami új dolgot, de mindezt úgy, hogy illeszkedjen egy régi koncepcióba. Régi lapokkal is le lehessen porolni miatta, mert nem csak Újhullám létezik, de saját magával semmiképpen se kombózzon.

– Időtálló legyen, nem szabad, hogy megjelenése után töménytelen Gyík/errata legyen rá. Nagyon jó példa erre Lélekidéző, Zauder aminek hatására nem csak hogy oldalas értelmezés volt hozzá, de teljesen korlátozta a későbbiekben az elforgatós képességeket.

– Könnyen játszható legyen, amit tud férjen bele 2-3 sorba. Gyakran a kevés több.

Ennek tükrében nézzünk egy laptervet, mely eléggé nagy népszerűségnek örvendett a csoportban. A fenti elképzelések pár pontját megszegi, mégis jó lapnak igérkezik.

 

Nem kell grafikusan elkészíteni a lapot, sőt kifejezetten jobb, ha csak a szöveget írja be valaki, a fenti példa azért lett így megjelenítve, mert kevesen tudják, hogy Noran a terveihez a képet ő maga festi. Remélem a közeljövőben nem csak laptervezővel, játékossal, hanem, mint grafikussal is számolhatunk vele.

 

Ugyancsak egy nagyon egyedi, ötletes, kreatív lapterv Balogh Attila Mártontól,

2 MP Tűzzivatar
Tűzvarázsló, Pap
AT: Varázslat F: Harc Sebzés: Nincs
Tűzmágia, Szférák: Természet
A harcban részvevő legalacsonyabb aktuális szintű kalandozó meghal.

Egyenlőség esetén a Tűzzivatar kijátszója választ.

 

Sok érte a 2 mp ? Vagy kevés? Úgy gondolom teljesen mindegy. Ha egy lap képes megfelelni a kritériumoknak (lásd fent), akkor a többit már a tesztelők eldöntik. Kitapasztalják mennyire erős a lap, hány mp-be fog kerülni. Miután ez megtörtént elkészítik a grafikát, irány a nyomda, és lehet vele játszani.

Biztatok mindenkit, hogy szánjon rá némi időt a tervezésre. Egyrészt a te lapod fog majd megjelenni, ami egy hatalmas nagy megtisztelés, másrészt kapsz belőle 4 db tiszteletpéldányt.

Engedd el a fantáziádat, és alkosd meg a kedvenc tűzvarázsló karakteredet, vagy hozzá, a megfelelő akciólapot, és formáld kicsit te is Ynev világát.