Sziasztok! Ma folytatva az előző cikkek témáját, a játék főbb technikai dolgairól lesz szó. A mai téma a Manőver Pont, és az azzal való ügyeskedés lesz.

Mire is jó az Mp?

Egy régi ismerősöm mondta egyszer:

Ez a játék arról szól hogyan költöd el a manádat.”


Na jó rendben van, de sokkal nem lettünk közelebb a megoldáshoz. Lássunk valami konkrétabb megfogalmazást. Bevágnék egy idézetet a szabályból:

“5. A Manőver-pont(MP)
A./ A lapok használatához MP-t kell fizetni, és az MP határozza meg a cselekvés sorrendjét is.”

Nagyon jól leírja a legfontosabb dolgokat, vagyis hogy ebből költünk mindenre, illetve a cselekvés sorrendjét határozza meg.

Cselekvési előnyök

Legjobb védekezés a támadás!

Ha miénk az Mp fölény mindig mi cselekszünk elsőnek. Szerintem,ha ezt tudjuk tartani egy meccs alatt, akkor már szinte győztünk is. De miért is lenne jó az, ha midig mi jönnénk, kérdezhetnétek, mivel később is el tudok menni a manőverbe, csak meg kell várni míg az ellenfél passzol, nem? Nem. Ha mindig nálunk van a cselekvés joga, akkor ezzel tudjuk befolyásolni a játékmenetét, az ellenfelet olyan dolgokra tudjuk rávenni, amit nem szívesen lép meg. Az ilyen manőverekbe kényszerítés pedig jócskán lassít az ő játékán.

Egyszerű példa: Ha mindkét játékosnak csak egy toronyszintje van, akkor az van előnyben, akinek több Mp-je van, mivel ostrom esetén az ellenfélnek be kell állnia védekezni, így ő elfordul és ezután nem tud manőverezni, és kénytelen lesz védekezni, mindaddig amíg nem kerül Mp fölénybe.

Másik példa: harc alakul ki, és nekünk van több Mp-nk. Nálunk és az ellenfélnél is egy 5 alapszintű kalandozó. Nálunk a cselekvés joga, ezért ütünk egy fejszecsapást. Sikerül, sebez 2-t. ellenfél ugyanezt teszi. Következő harci körben szintén nekünk van több mp-k így megint nálunk a cselekvés joga, megint kijátszunk egy fejszecsapást és ezzel sikeresen el is takarítjuk a kellemetlenkedőt. Látszik, hogyha nem lett volna Mp-előnyünk, könnyedén járhattunk volna mi is úgy hogy kalandozónk a múltban vagy mélységben végzi.

Bizonytalanság növelése

Ha az ellenfél arra játszik hogy elengedi a manőverünket, akkor is nagyon jól jön az előny. Gondoljunk arra hogyha hasonlóan ostromot indítunk, de az ellenfél elengedi, mert még van neki tornya, annak reményében, hogy kifordulunk, és ezután ő megold egy jogos örökség küldetést. Ezt lehet látni előre mivel kint van a küldetés, és ez a helyzet egy döntésti pont lesz az ellenfélnek. Ha elengedi az ostromot, a fölény miatt ismételten mi jövünk,és itt tudunk csatolni egy akadálylapot a küldetésére, amit így sokkal nehezebben old majd meg. Így a korábban hozott döntése teljesen átértékelődik. Ugyanígy kalandozót is elég akkor leidézni ha kell, de ez minden lapra igaz, ami nálunk van. Nem kell a másik játékos orrára kötni mi ellen játszik pontosan, ezzel is nehezítve a döntéseit.


Hogy lehet Mp-hátrányból játszani?

Sokszor muszáj belemenni abba, hogy ellenfelünk Mp-inek száma alá menjünk. Ilyenkor nincs mit tenni, védekezni fogunk. Ha ellenfelünk vigyáz a fölényére akkor egy olyan lehetőségünk van, hogy megpróbáljuk megakadályozni a manőverét, és abban lehetőség szerint kicsontozni a kalandozóját. Ha ez sikerül akkor ismét fölénybe tudunk kerülni, vagy elengedünk egy két manőverét, így nekünk is lesz lehetőségünk manővert indítani. Csak olyan manőverre érdemes ilyen esetben játszani, ami kritikussá, és kiélezetté teszi a játékot. Például, ha nekünk 3 tornyunk van és 10 Dp-nk, a jelenben egy megoldásra váró 3 Dp-t adó küldetésünk, akkor érdemes elengedni egy ostromot, így meg tudjuk oldani a küldetést, és nagyon közel kerülünk a győzelemhez. ha csak szimplán a tornyunkat védenénk, nem jutnánk előbbre.

tehát még egyszer: Ha az ellenfél manőverezik, azt el lehet engedni, ha ennél jobb, az ellenfél számára hátrányos, számunkra előnyös manővert tudunk indítani.

Hogy érhetjük el az Mp fölényt?

Felesleges lapok nem leidézése


Csak akkor kell lapokat, kalandozókat, tárgyakat leidézni, ha nagyon muszáj. Sosem költenék egy manát sem feleslegesen ilyen célokra. Ha felhúzunk egy tárgyat, ami jelen pillanatban már nem kell, akkor inkább csatoljuk ki egy küldetéshez, ha felhúzunk egy kincset. ami nem olyan fontos, ne rakjuk le Mp-ért, inkább rakjuk ki kincs küldetésként vagy ha túl sok nálunk a kalandozó, dobjuk el.

Olcsó lapok

Minden lapnak vannak alternatívái, de általában a prémium lapok azok, amik 1-2 Mp-vel olcsóbban leidézhetőek. Ha van rá lehetőség, érdemes ezeket használni, Malandorina 1 Mp, ellenben az égi sereg 3-, az égi vadász 2Mp. Nem kérdés melyik is a jobb.

Ugyanígy ide tartoznak az olcsó kalandozók is, de ezt bővebben kifejtem, mert általában ezek a lapok képezik a paklik alapjait. Manapság a kalandozók általában alapszint plusz 2 Mp-ért jönnek. Ehhez érdemes viszonyítani, hogy mi a drága vagy olcsó (persze ide lehetne venni a ma népszerű átkozott szettes paklit, ami ingyen is képes kalandozót hozni). Az ennél olcsóbb kalandozók jónak mondhatók, mivel értelemszerűen több mp-k marad leidézésük után.

Az átlagtól eltérő mp/szintarányok

3/2: régi idők hordái erre építettek. alapszint plusz egy manáért hozott kalandozókat, ezzel özönlötték el az ellenfeleket.

2/1: a játék egyik legolcsóbb, és ebből kifolyólag nagyon, szinte mát túl erős koncepciója. Mivel Nagyon olcsóak ezért az erre építő paklik szinte mindig manafölényben vannak. Jellemzően ilyenek a goblinok, vagy a kígyószektások.

3/3: nem olyan gyorsak mint az előző csoport, de mivel nagyobb a szintjük jobb eséllyel nyerik a harcokat, nehezebb őket megakadályozni, főleg ha még ütni is tudnak. Általában ilyen az OSZPl, fehérork, hadrendesek.

5/4: Ez általában mindig nevesített kalandozó. A lépés aCritai táblán hatását kihasználva az eredetileg 7 Mp-ba kerülő kalandozó alapszint plusz 1 ért fog jönni. Ezek hasonlóan a 3/3 hoz erősek harcban, a sebzéseket is jobban bírják, és mert nevesek általában van valami jó kis képességük is amire lehet építeni.

Több opció is van kalandozókat olcsón hozni, de mivel ezek nagyon sokfélék és nincs bennük semmi közös a célján kívül ezért csak említés szintjén felsorolok egy párat: feltámasztás, élőhalott megidézése, OSZPl, Hassidis, élőhalottá gyalázás, Alyr Arkhon, A fekete dalnok.

Mp termelő lapok

Az olcsó lapok mellett van más opció is a Mp-k számának növelésére. Ezek általában régebben kiadott lapok, de még ma is nagyon erős a hatásuk. Szabadon elkölthető manőverpontot, vagy annak megfelelő előnyt adnak. A játékot meghatározó paklik mindig használták ezeket a lapokat, ilyen volt régen a többféle verzióba is létező taposós pakli, vagy a végtelen sápasztós pakli:

Vérgyűjtés, Concordia, Dzsad bankház kifosztása, El-dzsiah, Haditervek, Sápadt angyal átka, Dzsad bankház

Kalandozók védelme

Más módszer is van előnyre szert tenni. Ez az ellenfél kalandozóinak szanálása, és örök vadászmezőkre küldése. Mivel a játék általában kalandozók segítségével lehet megnyerni, ehhez szükségünk is van párra, viszont ha meghalnak, akkor értelemszerűen, idézni kell egy másikat. Így kétszer kell kifizetni ugyanazt az árat, míg az ellenfél csak az akciólapért fizetett, valószínűleg közel sem annyit. Ezért érdemes törekedni a saját kalandozóink megmenekítésére,és az ellenfél kalandozóinak megölésére. Nyilván itt is olyan eszközöket érdemes választani, ami sokkal olcsóbban teszi ezt, mint amennyit az ellenfél költött az adott kalandozóra. Zombikat például nem túl gazdaságos lefejezéssel eliminálni,de egy félresöprésen már elgondolkodnék.

Hogy egy kicsit gyakorlatiasabb legyen a cikk, és idézzünk valamiféle hangulatot, leírok egy régen népszerű, méltán híres kalandozóra épülő, Mp kontroll paklit:

Abdul al Sahred, az őrült dzsad:

trónterem

krad-szentély

pantheon

4 abdul al sahred

1 Baál káin

1 Hania

2 Fried Ri Vilar

2 Krilehor

3 Rozsdaevő

2 VHGY

2 Romlás virága

4 sápadt angyal átka

3 el dzsiah

4 sorsfordulat

4 haditervek

3 manifesztáció éve

2 árvíz

3 rukh madár

3 tükörútvesztő

2 porvihar

2 kitérés

3 ősvíz teremtése

2 őselemi erő teremtése

2 elemim fény teremtése

2 ezüstlunír rúnapajzs

2 szellemi frissesség medálja

2 sápadt angyal

Szerző: Gringo