Mindig elgondolkoztat, mikor egy alapvetően fiús játék csomagolásán egy szőke, hosszúhajú férfi erősen lakkozott séróval a szélben pózol. Most, hogy az újranyomott Kötelékek ismét a polcokra kerül, megint felrémlett bennem ez az élmény: Te vagy a főnök, de mind tudjuk, hogy langyi vagy”

Csillagpor

A Kötelékek bontott paklis versenyről mondanék pár szót – elsősorban azoknak, akik anno a bontotton még nem voltak aktívak, meg azoknak, akik a mostanira azon hezitálnak, hogy a bontás szívás, meg a bontás mázli, meg a random, meg nincs kitesztelve a paklim, stb. Tehát, hogy mikre érdemes figyelni.

Elsősorban a kiírásra!

Quest: TÖRZSSZÖVETSÉG! A bontott lapok egyéni regisztrálása után a játékosokat véletlenszerűen háromfős csapatokba sorsoljuk. A csapattagok egymás közt cserélgethetnek a bontott lapjaikból a verseny idejére (mintha egy 12 kiegészítőből álló közös lapkészletből kéne három paklit építeniük). A csapattagok nem játszanak egymás ellen. Az egyéni eredmények mellett a csapat pontszámát is vezetjük, a három legjobb eredményt elérő csapat tagjait díjazzuk.

Már hallom a visszhangban, hogy ez az egész quest az én migrénem, hagyjak már élni olyanokat is, akik erre égi hajójuk magasából fésülködnek. Ez a quest sajnos nem megkerülhető, kőkeményen a győzelemről, sőt a csapatszintű győzelemről szól.

Lényeg a lényeg, hogy a kötelék tagjai cserélgethetik egymással a bontott lapokat. A paklik tehát nem lesznek annyira randomok, akármelyik témára harapunk rá, 12 kiegből szedhetjük hozzá a muníciót. Azért az nem kevés, 144 kártyából csak találunk 40-et, ami koherens működésre képes.

Másrészt, nem kockáztatunk, ha valami erős lapot átengedünk – a csapat minden tagja profitál egy jól összerakott koncepció működéséből, és nem üthet vissza a dolog, mert nem fordulhat elő, hogy a sorsolás szeszélye révén a kölcsönlap kifiléz minket. Talán egyébként sem kell mondani, de a csapattag pakliját önző módon széthendikeppelni szintén nem célszerű.

Érdemes viszont a koncepcióinkat hatszemközt átrágni – akár fordulók között is, hiszen lesz bőven side-olási lehetőség. Ebben próbálok némi támpontot adni.

Mik a témák?

Egyrészt a csajok – vagy mik, a fajok… – amund, elf, félelf, kyr, ork, óriás, snil, törpe.

És van a csatlósos téma, aminek a Sorsrabló a tengelye és a Shindar a motorja.

Lehet játszani ostromra és DP-re. DP-re kicsit talán jobb, mert a küldetések expedíciósak, és van köztük tempót adó küldetés. Ezen felül van – legalábbis 12 kiegben lehet – Határerőd, ami szintén tempót ad. Persze, ha Hadüzenetet bontasz, akkor az ostromot ajánlom.

Akadálylapok csak egyediben vannak, ha valaki csatol, az vagy csal, vagy nem blöfföl. És ha csatol, imádkozni fogunk a Haridáért, a többi még rosszabb.

De nézzük alaposabban, fajonként.

A kyr téma a Savteremtés mennyiségén múlik. Csak akkor játsszuk ostromra, ha bontottunk Sorvasztó öregítést. A bontotton a térmágus-Savteremtés szerintem a legerősebb kezdés – GYÁ-ban…

A snil téma a szinthorda. Ide a legerősebb a Törzsi kötelék, és a kyr a legrosszabb ellenfelünk, mert a többi ellen véd minket a beépített páncél.

Az ork téma a bömbölőn múlik. Ő a GYÁ-ban a traclonon kívül mindenkit simán túlüt – és a törzsi kötelék sem szívathatja meg annyira. Az elfet érzem a leggyengébbnek, hiába ütünk ingyen, gyakran 3 lap kell ahhoz, hogy tudjunk sebezni, ráadásul ebből 2 átlagos lap.

A törpének az a legnagyobb hátránya, hogy csak 1 Kallal tudunk kezdeni. Ez a téma kap legkevesebb erősítést egyediben.Az óriás szinte biztosan ostromolni fog, valójában a sarlatán a kulcslapja.

Az amundot erősíti legjobban a Sorsrabló, a sírkamra szerintem túl későn tud megvalósulni ahhoz, hogy ez jó legyen, és óriási költség a 3 kalandozós manőver. Nyilván ha bejön, akkor királyság van. Szintén hátrány, hogy egyediben semmilyen spéci tunningja nincs.

A félelf a küldihorda, de csak egy jól időzített Nyugalom dala után tud győzni. Náluk és az orkoknál várhatóak a legnagyobb törzsi kötelékek.

Akciólapok: A Savteremtést a csatamáguson kívül mindenki 2-ért fogja használni, cserébe nem lehet elrontani.

Az Összehangolt támadásokat célszerű a törzsszövetségek felállása utánra hagyni. A Végső csapás az orkok egyik fontos kelléke – ők fognak tudni a legolcsóbban 3-mat sebezni. A Bola 1-1 elleni harcban lehet riasztó, valójában azonban MP-hátrányt generál, mert előre le kell rakni. Az uscha-íj csak akkor jó poén, ha sok az elf csatlósunk – ez a téma igényli a jó működéshez legtöbb átlagos lapot, várhatóan minden második 3 fős játékos-kötelékben lesz valaki, aki B-témának bevállalja őket. Meglepne, ha lenne olyan, aki ezt játssza főcsapásként. Orkok és snilek mellé lehetnek kemények.

Mivel a küldetéseket sokan oldják – a bontotton ez így szokott lenni – és nincsenek akadálylapok, a küldetések pakliba tétele kicsit nagyobb körültekintést igényel. Ettől függetelnül az alsó toronyként menetrendszerűen várható kláncsarnok miatt küldetésre menni könnyebb lesz.

Nem lesz annyira taktikus a játék, mint az MR bontotton – az akadálylapok hiánya egyszerüsíti a képet. Aki erősebb kezdőkalandozót hoz, kb. meccset nyert. A 2 legerősebb kezdő a bömbölő, majd a traclon, és közvetlenül utánuk jön a snil-veh és negyedikként a térmágus. Előbbi három mindkét küldetést oldja. Mögöttük jön a csatamágus, a Sorsrabló és a hapet. Lehet szélsőség, de mással nem érdemes kezdeni (GYÁ-ban).

Az egyedit nem részletezném, a kötelékekben hemzsegnek a durva spoilerek, vannak 8-11 bőven mitik kategóriás lap, és van tövábbi 18-20, amik kifejezetten hasznosak lehetnek a bontotton. Mindössze 7 olyan egyedi van a 36-ban, amit ha kibontok, nem leszek maradéktalanul elégedett.

A kötelékek sokak szerint az egyik legjobban sikerült kiegészíő, az újrakiadás szerintem mind bontás, mind játékélmény szempontjából emlékezetes lehet mindenkinek, aki eljön rá.

MDani