Értem én, hogy tiltott, de ki az a Ricco?

Szervusztok!

 

Remélem még mindenkinek élénken él az emlékezetében 2017. december 9-e, amely piros betűs ünnep volt nem csak versenynaptárban, hanem 20 év távlatában is. Rengeteg emlékezetes momentumot ki tudnék emelni, viszont most ama három személy megjelenését idézem fel, akik két évtizede kitalálták eme kártyajáték alapszabályait, megálmodták az első kártyalapok arculatát és a polcokra helyezték az első paklikat.

Igen! Massár Mátyás, Dacher Richárd (Ricco) és Darvas Gábor örömmel tettek eleget a meghívásunknak és pillanatok alatt feloldódtak, amikor újra kezükbe vettek egy-egy lapot, felismertek jó pár régi arcot és látták, hogy mennyien pörgetik még most is a dekkeket. Szerencsémnek tartom, hogy én is találkozhattam velük, sőt sikerült időt szakítanom a meginterjúvolásukra.

Íme a tiltólistákról ismerős Ricco lap mögötti ember, Dacher Richárd, gondolatai a 20 éves Nagyversenyről:

“A Valhalla Páholynál dolgoztam és én lettem az összekötő kapocs a M.A.G.U.S. szerepjáték és a Kiválasztottak kártyajáték között.
Akkoriban hiánycikk volt a magyar nyelvű kártyajáték a piacon, legfeljebb a HKK-val lehetett játszani, és A Valhalla Páholy könyvkiadó úgy döntött, hogy kártyajátékot fejleszt a M.A.G.U.S. regények alapján.
Massár Mátyást kérték fel a feladatra, mert a kiadón belül ő értett legjobban a kártyajátékokhoz, ő pedig bevont engem és elkezdünk ötletelni.
Hangulatában a M.A.G.U.S. szerepjáték visszaadása volt a cél, nem egyszerű adok-kapok, hanem olyan, ami egy történet mentén halad és egyedi a piacon.
Bővíteni akartuk a játékosok lehetőségeit még akkor is ha ez hosszabb játékidőt eredményez és az alapok lefektetése után, úgy tűnt sikerrel rajtolhat a projekt.
Mátyással elolvastattam az összes M.A.G.U.S. regényt, hisz szerettük volna a nagy neves kalandozókat szerepeltetni és képességeiket, tulajdonságaikat megjeleníteni a kártyákon, lehetőségeiket a játék mechanikájában.
Kezdetben a végső szót az mondta ki, akinek épp a karakteréről volt szó, így például Tier nan Gorduin esetében Gáspár András szava volt a döntő.
Ezután a tesztek segítettek igazán belőni, hogy az interakciók során mit ér egy-egy érték vagy képesség, végül Darvas Gábor segített realizálni a rendszert, hogy helyt álljon a játékosok frontján.
A kártya első nagy megmérettetése egy Rúna-tábor (Baja – 1995) volt, ami alatt éjjel-nappal megkereshettek minket, de nagyon élveztük. Kb. százan voltak sok-sok kérdéssel és építő kritikával.
Adódott a Rúna magazinban való megjelenés, először tábori élménybeszámolóként (1995nov.II.évf.4.), majd szabályismertető sorozatként (1997-III.évf.2.,3.,4.) a híres fehér keretes lapokkal és koronaként 1998-ban egy különszámmal, ami tovább növelte a kártya népszerűségét, így bátrabban tettük a polcokra az első terméket és a fogadtatása remekül sikerült.


A kialakult rendszert folyamatosan karban kellett tartani és a lapszám növekedésével ennek az átlátása egyre nehezebb feladat volt, ezért bővítenünk kellett a csapatot.
Ekkor vontunk be több embert is a tesztelésbe és szerdánként mindig más helyen átlagban 8-9-en jöttünk össze.
Ez a kör bővült tovább és a külsős tesztelőktől befutó ötleteket a szinte naponta játszó versenytesztelők szűrték meg, majd továbbították nekünk az eredményeket.
Ezek a lap- és játéktechnikai ötletek lettek a megbeszélések témái és a megszületett lapokra paklikat építettünk, hogy lássuk miként viselkednek a játékkörnyezetben.
A szűk tesztcsapatban maguktól alakultak ki a szerepkörök, például Szőke Zoli matematikus-fizikusként pontosan kiszámolta az MP-értékek alapján, hogy hányadik fordulóban tehető le egy lap, kell-e gyorsítani, működik-e.
A becsúszott hibákat akkoriban erratázással simítottuk el, de a játékegyensúly tartása a növekvő lapkészlet mellett nagy kihívásnak bizonyult. Ez időtájt 4-5 versenyerős pakli is regnált.
A regényekből megismert kalandozók kiemelése, hogy megbecsültek legyenek, továbbra is fontos volt, de idővel annyi neves lett, hogy a köztük lévő egyensúly is kényessé vált.
A hangulatra eme próbatételek között sem volt panasz, például a kiadón belül meg is vicceltek egy lappal Ricco-ról, ami Kis Mészáros grafikus alkotása és nagy örömmel fogadtam.
Jómagam a Valhalla Páholy csődbe menése után is maradtam a kártya mellett, grafikai tanácsaimat még a Kétmágus éra alatt is örömmel fogadták.
Későbbi munkahelyemen is sikerült a kártyának érvényt szerezni, így kerültek 2009-ben megjelenésre a PC-Guruban lapok (Niarei harcművész, Harcművész bot, Forgórúgás) a honlap címével az aljukon.

Jó érzések töltenek most el, megdöbbentő ez az érdeklődés, nem is mertünk ilyenről álmodni annak idején.
Örülök, hogy értő kezekben van a kártya és külön gratulálok az igényes grafikai háttérhez!

Dacher Ricco Richárd”

 

Kardtáncos