A Messor 50 árnyalata

A kályhacső, hogy újra elolvassuk a lapot.

Ha ezt megtettük, látjuk, hogy a kalandozó DP-t termel. Mellesleg lepukkantja egy kalandozó képességét is. Mindkettő győzelmi kondíció, előbbi pro’, utóbbi kontra’.

Nézzük tehát, mikre lehet kihegyezni ezt a félisteni karaktert, hogy ne a középmezőnyben búslakodjunk.

 

1. Küldetések

Rengeteg küldetést old. Megpróbalom korfordulóra összeszedni, de nem fog sikerülni.

Viharvidéki kitérőViharvidéki kitérő. Ha nem mer az ellenfél beállni, éberen megy haza. Ha beáll (és a crantai penge segítségével elimináljuk), akkor is. Aleph kapcsán is elmondtam ezt, nem mintha bárki is megfontolta volna.

Mágiagóc kiaknázásaMágiagóc kiaknázása. Térképszobával ez egy 1-ért 3-as valutaváltás. Top befektetés.

Kijutás a káosz dzsungelébőlKijutás a káosz dzsungeléből. Ez egy másik 0/4DP-küldi, nem ad további előnyt, de gyors, mint az el Dzsiah…

Qus Quar mellett a Hátország felprédálásaHátország felprédálása is jó. Ha az ellenfélnek van építménye, a küldi elég gyakran 5-6 DP-t ad egyetlen mp-ért, és nem mellesleg visszasüllyeszti a templompiramist az Ibara legmélyére.

Szikrafű terítéseSzikrafű terítése, Átutazók kifosztásaÁtutazók kifosztása. Csapdakeresés II. Ja, Raszibnak is. Akár 2 feltétellel is tudjuk őket teljesíteni.

Ha már felmerült a kísérőkalandozó: bármilyen másik rend jellemű kalandozóval sikerül az Ősi egyezmény helyreállításaŐsi egyezmény helyreállítása (6+1DP és egy igen-igen nyugis körzárás), az Idők tengerének megzabolázásaIdők tengerének megzabolázása (5+1+2DP utolsó mentsvár építesével, és az ellenfél csak vár sorára türelmesen), vagy a Csata az égig érő hegyekértCsata az égig érő hegyekért is. Utóbbi kettő triviális kombót alkot a mágiagóccal.

Meg tudja oldani a két legerősebb counter-küldetést, a felderítést és a manacsapdát, az ellenfél besúgójáról nem is beszélve.

Ez olyan sok küldetés, amit kettesével szinte bárhogyan párosíthatunk. A counterekkel mindenki játszik (mi is). Legeslegalapabb, hogy csak ezeket játsszuk, és oldjuk.

 

2. Toronyszintek

Itt a fix taverna és majdnem fix térképszobatérképszoba, fayuma táborfayuma tábor és küzdőveremküzdőverem közül kell hármat választani. Ha a küzdővermet preferáljuk, agresszívebbek leszünk, de ez nem mindig előny, a Messor nem hentes. Cserébe a megelevenedőkön kívül minden más akadálylaptól védettséget nyerünk. Ha küldetésekkel játszunk, akkor a fayuma és a térképszoba elég erősen adja magát. Raszib és Vierre miatt a kerengő szerintem nem opció, bár van egy orkos ötletem lentebb, ínyenceknek.

Ezt az irányt az Arctalan VándorArctalan Vándor, illetve a Derah-Gat szektaDerah-Gat szekta tudja megtámogatni (utóbbihoz kell egy másik momentumos kalandozó, alkalmasint fejvadász). Raszib és Vierre e téren elég tanulékony. Felmerülhet még a sárkányok fénykorasárkányok fénykora.

Ebben a két koncepcióban is bőven vannak áthallások, egymáshoz igen közeli árnyalatok. Pl. Arctalan Vándor és hegyicsata. Ez egy teljesen vállalható metszet, a biztonság szól mellette: a küldit nem oldja az ellenfél, a Vándornak áldozott tornyot tudjuk pótolni, a győzelmi kondíciónk két  nagyon-nagyon erős kártya.

A küzdőverem miatt reális lehet a Játékmesterek céheJátékmesterek céhe, mindhárom képesség nagyon-nagyon prémium nekünk; a sérültből pihenőbe forgatás a lopakodóval szuper, az akciólapok olcsósága és visszavehetősége is. A föld csontjával is szép, a deckből 2-vel olcsóbban leidézett akciót utána újra kézbevesszük. Itt bevillan a fizikumnöveléskor már citált Qus Quar, a céh és a föld csontja a 4 mp-s ütéseket is lehozza ingyen – milyen szép, amikor frontember mögött a stábtagok összedolgoznak… A drága ütéseknél az ŐÉ mitikjei biztosan beugranak mindenkinek, a harag, az ugrás és a pöröly miatt felmerülhet a kerengő, de ezek közül a Messor csak az ugrást tudja, ezért majdnem azonnal el is engedném a kérdést. Ezekből a khál és az anur vonalat csak címszavakban járnám végig:

Amit picit részletesebben kifejtenék, az az ork vonal. A természetszellem és a hadba hívás itt is játszik, (éberen megyünk haza, szintet kapunk az 5 DP mellett). Van momentumos ork, (elveszett portyázóelveszett portyázó), a már említett nemzetségfő pörölyenemzetségfő pörölye amit a messor továbbra sem tud kijátszani, illetve van a vagdalkozásvagdalkozás, amit viszont használhat, és (meteorával vagy nagatorral) tud védettbe is ütni. A vagdalkozás olcsósítás mellett sztem bőségesen felülmúlja a GYÁ akciólapok mindegyikét. Az orkok közt van gladiátor (ahol a küzdőverem mellett a küzdőporondküzdőporond is értelmet nyer), alapszint-jelzős, portyázós, de van féktelen csapásféktelen csapás is (az orkok támadásokkal eléggé ki vannak tömve) és törzsi totemtörzsi totem is. A harc manőver létjogosultságát ugye nem kell indokolni, ahogy a cserepakliból érkező ingyen orkokét sem. A Messor egyik árnyalata tehát az orkvezér, aki esztelen számú harc manővert indít, és hasonlóan esztelen ármádiát épít maga köré. Ebben a verzióban az a spéci, hogy a hősünk (eredetileg egy renegát spion), de hát az orkok mindenkiből kihozzák a falkavezért, a farkasfiakkal hordázó Messor meglepheti a létszámfölényre bazírozó sakálfejű amundokat, vagy Ravenart… A messoros ork hordának az a szépsége, hogy sem a kalandozókra, sem az akciólapokra nem kell mp-t szánni, azt a pakli megtermeli (az akciólapokat a föld csont, Qus Quar, JMCéh; a kalandozókat a hadba hívás, küzdőporond, törzsi totem).

 

3. Szövetségesek

Párat már ellőttem. Az új kiegből minden szövetségesre számíthatunk. (ez régóta nem így van, minden korábbi kieg törekedett rá, hogy a szövetségesek max 1-1 témát toljanak.) Amanovik hermája és Linora Pentangelin mellett Uma Ahnat (Raszibra kijön) érdemel végiggondolást. A fejlesztés során és után is úgy éreztem, hogy Linora nem annyira acélos. De mikor szerdán játszottam vele, és rájöttem, mennyire durva, hogy minden harcba úgy megyek, hogy alapban kapok +1 szintet, és az ellenfélnek kalulálni kell további 3-mal (és ezért biztosan nem kell fizetnem) ezt az álláspontot újraértékeltem. Linorát valójában csak egyszer kell befizetni, de addig minden harcban ott fenyeget, rosszabb a voluptasnál, mert ezen látszik, hogy van, nem csak paráztat, hogy van-e az ellenfélnél. 4 szint különbözet a legrosszabb esetbenn is 2 mp. Ha hozzávesszük, hogy a Renegát harc előtt továbi 2 mp-t tapos, azt érzem, hogy minden harcban egy kör előnyt termelünk. Nyilván, a harc előtti 2-t az ellenfél csak akkor fizeti ki, ha reális esélyt lát a harc menyerésére – vagy nincs más lehetősége. Amikor másodszor kifizeti, vagy olyan szituációba kerül, hogy ki kellene fizetnie, de nem tudja, ott nyertünk. Emiatt olyan Messor-árnyalatokat célszerű összeválogatni, ahol a második manőver után már nem hagyunk időt az ellenfélnek a talpraállásra. Emiatt előnyt élveznek azok a küldetések, amik alapesetben is 4 DP-t adnak. Linora kész.

A Herma gyors hatásként letehető. És leszed egy ütést, amiért ráadásul csak szövetségpontot kell “adni”. Mindig várjuk meg, hogy az ellenfél harc előtt fizessen 2 mp-t, és csak utána tegyük le, így jobb. Mert amit kifizetett, azt már másra nem tudja felhasználni. Ha látja a hermát, esetleg újratervezi a stratégiáját, ne fárasszuk feleslegesen a játékostársat, értékes perceket spórolhatunk mindkettőnk számára. A herma lepucolja a manőver után a bosszantó besúgókat (pl. 3 kitett besúgónál van olyan forgatókönyv, hogy egyet megoldunk, kettőt a 2 herma lepukkant), manifesztációkat, Kotan szemeit (amit a szakadt zászló fénykorában is kevesen játszottunk, de ma is minden fordulóban simán lehet vele legalább 1-1 lapot húzni), álomkristályokat. Ha 2 herma mellett lehozunk 1 sikeres manővert, a következő 2 fordulóban a harc manőverekbe az ellenfél nem fog tudni beállni. Ezt pl. úgy is lehet, hogy: elindul a Messor viharvidékre. Az ellenfél azt mondja “nem állok be”. Ekkor gyorsan leteszük a Hermát és használjuk a képességeinket: (+1 DP, kaller képesség, +szövetségpont, 0 mp-s küldi/esemény robbantás). Ja igen, Amanovik áldásának köszönhetően a föld csontja nem nyírja ki a viselőjét.

Uma Ahnat. Raszib kereshető, és nyilván a Rókát is kereshetjük haditanáccsal (ha emellett még van föld csontunk is, Kotan szemével a ellenféll 3 lapot húzhat ebben a körben, tehát egyrészt használni tök valid, másrészt hermával leszedni sem értelmetlen). Az aranytermelést kár leírnom, mindeki emiatt használja (annak ellenére, hogy mennyire általánosan használt lap, az értéke mégis relatíve kicsi, mivel kevesen használnak belőle 2-nél több példányt). Viszont, el tudja venni az ellenfél amundjának a porvetőjét, kóborló pengéjét, köpenyét, jogarát, zászlóját.

Qus Quart és az Arctalan Vándor nincs hova ragozni, amelyik pakli párhuzamosan használja őket, brutális előnyben lesz.

 

4. Akciólapok

Itt is sokmindent felsoroltunk már. Alattomos támadásAlattomos támadás, kockázatos merényletkockázatos merénylet, fullánkfullánk, kalapácslendítéskalapácslendítés. Ezekhez nem sok továbbgondolás kell. Odvihar hasonló, ahova befér, gyakran kiszorít minden mást, a Messornál a kíséret miatt nincs realitása, a többiek nem drúnok. A kóborlók pengéje és pikkeyvértje valamint a lopakodó szintén fix kellékek, főleg minimális aranytermelés mellett.

Felmerülhet a védelmi pénz beszedésevédelmi pénz beszedése. szerintem ennél a kalandozóink mozgékonyabbak, és pl. egy rinna mellett is elég könnyen kezelhető. Kevésbbé megnyugtató a rejtőzés köpenye, a homokvihar újra-és újra támad (és teremli a győztes manőverrel járó előnyöket).

A porvető aranyból finom, de küldetéshez csatolva is erős, (egy 1/3 DP-s küldetés, ami valójában 0/4-es, és még felszerelést is ad). Rengeteg dolog ellen lehet jó a kizökkentés, illetve a sárkánytánc, sárkányálom. A messor több pakli ellen is játszhat mp-hátrányban, mivel a momentum kompenzálja érte. Ha visoznt nem tud időben elindulni pl. Jannara ellen, akkor olyan tempóhátrányt halmozhat fel, ami végzetes lehet, egy megszak. küldetés-oldás után viszont Jannara meddővé válik, az Amhe-démonok elvesztik a plusz szinteket, Oquicorr nem olcsósít, a Hajós nem tud elindulni, de Amt-nar, Erragal, Eatian, és még jópáran végztes féket kaphatnak. Sárkányálom – viharvidék rulez…

 

5. Események

Bármennyire is meglepő, én azt javasolnám, hogy eseménylapokat semmilyen formában ne használjunk. Egyrészt, ezzel lassítjuk magunkat, csökkentjük a paklink koncentráltságát. Másrészt, mivel kevés hatékonyat tudnánk beválogatni, reálisan fogja tudni az ellenfél kezelni azt a néhányat (pl. Az első kettőt). Én nem mondom, hogy a hadiszerencse nem jó, de azt igen, hogy a Messorba nem ezt tartom legjobbnak. Említettem fentebb a sárkányok fénykorát, épp a most mondottak alapján tartom sérülékenynek: leteszem és 0-ért leszedik, az komoly hátrány

 

6. Akadályok

Ugyanezt tudom mondani. Ide nem tennék még selyemsz*ró zugpókot sem, a második körös 1 aranynál rengeteg lap vihet minket közelebb a győzelemhez. Persze, nem mellesleg az ellenfél countereit ezzel segítjük beragadni. Az elv ugyanaz, a kis mennyiség mindenből kezelhető. A mi paklinkban az akciók, szövetségesek és küldetések barnás-szürkéskék árnyalata lesz a súlypont, ezek a lapok korfordulón alig kezelhetőek, ezekre és ezekbe kell koncentrálnunk a lapválasztások során.

 

7. Építmények

A leginkább esélyes a meteora a védettbe ütés és az atombiztos akadálylapleszedés miatt. Az ezüstérmes oázis már alig jöhet szóba főleg 0 DP miatt, tovább nem is sorolnám. Persze, ha meg tudjuk oldani a paklink Küzdőporond-kompatibilitását (sztem ez periféria), akkor ez a lap máris toronymagas esélyessé lép elő. Raszibra viszont kijön a Bankház, ezen el lehet gondolkozni, bár a nagyorrú emír jobb a bankháznál.

 

8. Kalandozók

Ugye van az a 2 Kalandozó, akikhez a Messor adja a nevét a lapszövegben. Mellettük elhangzott 1-2 aspiráns, elveszett portyázó, rakhar harcos. Felmerülhet a ramiecor, de ha a paklink rohanós tempóját nézzük, hamar el is fogjuk vetni. A kezdőkézben nem fogunk örülni neki, hanem ballaszt lesz. Később még inkább. Amik jók lehetnek: ninheoni rímszövőninheoni rímszövő és a tisztogatótisztogató. felmerült még (Raszib helyett) az erigowi hűbéreserigowi hűbéres, de a fiatal skorpióval való kompatibilitás és a 3 mp differencia miatt végüis nálam a rímszövő a befutó, igaz, ő nem megszak forgatja éberbe, csak mindig elindítja. Itt is elsorolhatnék számtalan további kalandozót, de azok mindig valamilyen szempontból hátrányosabbak lennének. A tisztogató előnyei: kaszt, jellem rendben. Fizikum elfogadható. Kulcspozícióban levő akadálylapot tud leszedni (vagy Azim anakbutot). Ha megnézzük a képzettségeit, kiderül, hogy a káoszdzsungelt oldja, és ami a rímszövőnél is óriási fegyvertény, hogy a hegyisárkányt minden pozícióban tudják kezelni – mert nők. Szerintem elég hatékonyak ahhoz, hogy alkalomadtán pótolhassák Vierrét a Messor háre- rajongói klubjában… Felmerülhet még Izra, mondván, a hogy nevesített kráni fejvadász, lopakodó, meg minden, de Izra nem gyorsít a játékunkon, inkább a tökéletes pillanat kivárásában lehet ügyes. A Messor ennél jobban siet, ő mgelőzi a légiót, a pyarr seregeket, a tiadlani harcművészek alakzatba rendeződését, sőt a sobirai pletykák szerint a homokvihart is.

Én így játszottam vele legutóbb, de ez nyilván senkit nem kötelez semmire: http://mk.deltavision.hu/deck/20248/

 

MDani